Ἐλευθερίες καὶ ἐλευθερία
Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
. Ὑπάρχουν πολλὲς ἐλευθερίες: ἐλευθερία τῆς Τέχνης – γιὰ τὴν ὁποία γίνεται τελευταίως πολὺς λόγος– καὶ τῆς Φιλοσοφίας, πολιτικὴ ἐλευθερία, κοινωνικὴ ἐλευθερία, ἐμπορικὴ ἐλευθερία, σεξουαλικὴ ἐλευθερία… Ὅλες αὐτὲς προέρχονται ἀπὸ τὴ γνώση, ποὺ πηγάζει ἀπὸ τὴ φύση καὶ τὴνἡδονή. Ὁ ποιητὴς καὶ φιλόσοφος Γιῶργος Σαραντάρης θεωρεῖ ὅτι «ἡ γνώση εἶναι ἡ στέρεη τροφὴτοῦ ἡδονιστῆ», ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ βρεῖ ἄλλη πιθανότητα ἀπόλυτου, παρὰ στὴ φύση. Ἀλλά, ὅπως προσθέτει, κάθε ἐλευθερία ποὺ ἀντλεῖται ἀπὸ τὴ φύση εἶναι αὐταπάτη ἐλευθερίας, γιατί ἡ γνώση καὶ ἡ φύση δὲν εἶναι τὸ ἀπόλυτο. (Γιώργου Σαραντάρη «Ἔργα», Βικελαία Δημοτικὴ Βιβλιοθήκη, Ἡράκλειο, Τόμ. 1, σ. 162-163). Ἔτσι, ἐν ὀνόματι αὐτοῦ ποὺ ὀνομάζουν ἐλευθερία, οἱ ὀπαδοὶ τοῦδιαφωτισμοῦ ἔφτασαν στὶς γνωστὲς ἀπάνθρωπες ἀκρότητες τοῦ σαδισμοῦ, τῆς δολοφονίας ἐμβρύων, τῆς ὑποβοηθούμενης θανάτωσης, τῶν αὐτοκτονιῶν, τῆς ὅλο καὶ περισσότερο αὐξανόμενης χρήσης ναρκωτικῶν, τῆς βίας, τῆς ἐκμετάλλευσης τῶν ἀδυνάμων, τῆς ἐπικράτησης τοῦ ἀτομικοῦ, συλλογικοῦ, κρατικοῦ συμφέροντος παρὰ τοῦ δικαίου καὶ τῆς ἀλήθειας.
. Ἀπὸ τὴν πλευρά του ὁ Φιοντὸρ Ντοστογιέφσκι βάζει στὸ στόμα τοῦ ἐκπροσώπου τοῦπνεύματος τῆς Δύσης ἱεροεξεταστῆ τὸ κατηγορῶ ἐναντίον τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, γιατί ἔδωσε τὴνἀπόλυτη ἐλευθερία στὸν ἄνθρωπο, ποὺ «τίποτε καὶ ποτὲ δὲν ὑπῆρξε γι’ αὐτὸν καὶ τὴν ἀνθρώπινη κοινωνία κάτι πιὸ ἀφόρητο…». Καὶ προσθέτει ὁ ἱεροεξεταστὴς πρὸς τὸν Ἰησοῦ προβλεπτικά, αὐτὸποὺ ἤδη συμβαίνει στὶς ἡμέρες μας: «Τὸ ξέρεις πὼς θὰ περάσουν αἰῶνες καὶ αἰῶνες καὶ ἡἀνθρωπότητα θὰ διακηρύξει μὲ τὸ στόμα τῆς Σοφίας καὶ τῆς Ἐπιστήμης της, πὼς ἔγκλημα δὲνὑπάρχει καὶ πὼς συνεπῶς δὲν ὑπάρχει ἁμαρτία καὶ πῶς ὑπάρχουν μονάχα πεινασμένοι;…» (Θιοντὸρ Ντοστογιέφσκι «Ἀδελφοὶ Καραμάζοφ», Ἔκδ. Γκοβόστη, 2014, σελ. 291).
. Καὶ πάρα κάτω ὁ ἱεροεξεταστὴς ἐρωτᾶ τὸν Ἰησοῦ: «Μὰ εἶναι δυνατὸν λοιπὸν νὰ μὴσκέφτηκες πὼς τελικὰ ὁ ἄνθρωπος θὰ ἀπαρνηθεῖ ἀκόμα καὶ τὴ μορφή Σου καὶ τὴν ἀλήθειά Σου, συντετριμμένος κάτω ἀπὸ τὸ τρομερὸ βάρος: τὴν ἐλευθερία τῆς ἐκλογῆς;…Λαχταροῦσες τὴνἐλεύθερη ἀγάπη καὶ ὄχι τοὺς δουλικοὺς ἐνθουσιασμοὺς τοῦ σκλάβου, τοῦ τρομοκρατημένου μπροστὰ σὲ μία ἰσχὺ ποὺ τὸν συντρίβει. Μὰ καὶ ἐδῶ ἐκτίμησες τοὺς ἀνθρώπους τόσο ποὺ δὲν τ’ ἀξίζανε, γιατί φυσικὰ αὐτοὶ εἶναι δοῦλοι, ἂν καὶ πλάστηκαν ἐπαναστάτες». (Αὐτ. σελ. 294-295). Ὅμως, παρὰ τὶς ἀντιδράσεις τῶν ἐχθρῶν Του καὶ παρὰ τὶς προδοσίες τῶν ἐπικαλουμένων χριστιανῶν ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς εἶναι καὶ θὰ εἶναι πάντα ὁ νικητής, ὑποστηρίζει ὁ μέγας Ρῶσος συγγραφέας.
. Ἡ Δύση ἀνάγοντας σὲ ἀπόλυτες ἰδέες τὴ φύση, τὴ γνώση καὶ τὴν ἡδονή, τὶς μετατρέπει σὲἀρχὲς Δικαίου καὶ ἐν ὀνόματι τῆς ἐλευθερίας διώκει ὅλους ὅσοι δὲν τὶς ἀκολουθοῦν. Ἡἀνθρωπότητα τὸ ἔζησε καὶ τὸ βιώνει καὶ σήμερα. Ὁ διαφωτισμὸς προβάλλεται ὡς κάτι τὸσημαντικό, ἀλλὰ ἀποσιωπῶνται τὰ καταστρεπτικὰ γιὰ τὴν ἀνθρωπότητα ἀποτελέσματα τῆςἐφαρμογῆς του. Ἐπισημαίνονται μόνο οἱ τεχνολογικές του κατακτήσεις καὶ ὁ πλοῦτος ποὺδημιούργησε. Ἀποσιωπῶνται ἡ ἀπὸ τὶς μεγάλες δυνάμεις τῆς Δύσης ἐκμετάλλευση τῶν πτωχῶνἀνθρώπων, ἡ δουλεία, ποὺ ἐπιβλήθηκε ἀπὸ αὐτὲς σὲ ἑκατομμύρια ἀνθρώπων, ἡ ἀποικιοκρατία καὶἡ ἄθλια μεταχείριση τῶν ἰθαγενῶν καὶ οἱ σὲ βάρος τοὺς γενοκτονίες στὶς ΗΠΑ, στὴν Αὐστραλία, στὴν Νέα Ζηλανδία, στὸν Καναδά.
. Γιὰ ποιές μεταρρυθμίσεις μιλᾶνε οἱ νοσταλγοὶ τοῦ Ροβεσπιέρου; Εἶναι χαρακτηριστικὸς ὁλόγος τῆς μετριοπαθοῦς καὶ σοφῆς ἐπαναστάτριας, τοῦ Κόμματος τῶν Γιρονδίνων, Μαρὶ Ζὰν Ρολάν, τὴν ὥρα ποὺ τὴν πήγαιναν στὴν καρμανιόλα: «Ἐλευθερία! Τί ἐγκλήματα διαπράττονται στὸὄνομά σου!». Ἡ γενοκτονία στὴν Βανδέα καὶ οἱ, κατὰ τὴν περίοδο τῆς τρομοκρατίας, μὲ συνοπτικὲς διαδικασίες, δολοφονίες ὅποιου ὑπῆρχε ἡ ὑπόνοια ὅτι ἦταν «ἐχθρός τῆς Ἐπανάστασης» εἶναιἐνδεικτικὰ τῆς ποιότητας αὐτοῦ ποὺ ὀνομάζεται διαφωτισμὸς καὶ γαλλικὴ ἐπανάσταση. Τὰ ἴδια καὶχειρότερα ἀπὸ τοὺς ὀπαδοὺς τῶν διαφωτιστῶν Μὰρξ καὶ Ἔνγκελς στὴ Σοβιετικὴ Ἕνωση καὶ στοὺς δορυφόρους της. Καὶ δὲν χρειάζεται πολὺ γιὰ νὰ μιλήσει κανεὶς γιὰ τὴν ποιότητα τοῦ ἤθους καὶ τὴνἀγάπη πρὸς τὴν Ἐλευθερία τῶν Ἄγγλων. Ἀρκεῖ νὰ δεῖ τὸ χάρτη μὲ τὶς ἀποικίες ποὺ εἶχαν στὰ τέλη τοῦ 19ου αἰώνα, ἡ σὲ βάρος τῶν ἀνατολικῶν εὐρωπαϊκῶν χωρῶν συμφωνία τους μὲ τὸν Στάλιν καὶἡ βάρβαρη συμπεριφορά τους στὴν Μεγαλόνησο Κύπρο. Οἱ Γερμανοὶ γέννησαν τὸν Ναζισμὸ καὶαἱματοκύλισαν τὴν Εὐρώπη καὶ οἱ Ἰταλοὶ τὸν φασισμό. Μετὰ ἀπὸ ὅλα αὐτὰ γιὰ ποιά ποιότητα ἐλευθερίας μποροῦν νὰ μᾶς μιλήσουν οἱ ἰδεολόγοι τοῦ Διαφωτισμοῦ;…
. Οἱ ἐχθροὶ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ γράφουν ἀνακριβῶς ὅτι οἱ Χριστιανοὶ γκρέμισαν εἰδωλολατρικοὺς ναούς, κάτι ποὺ οἱ ὀπαδοὶ τοῦ Διαφωτισμοῦ σεβάστηκαν… Οἱ Ἕλληνες τῶν πρώτων αἰώνων ἦσαν οἱ ἴδιοι ποὺ ἀπὸ εἰδωλολάτρες βαπτίσθηκαν Χριστιανοὶ καὶ μετέτρεψαν τοὺς ναούς τους σὲ χριστιανικούς, ἀφοῦ ἐπὶ αἰῶνες εἶχαν ὑποστεῖ πολλοὺς διωγμούς, μὲ ἑκατομμύρια μαρτύρων. Ὡς ἀτράνταχτο ἐπιχείρημα τῆς συμπεριφορᾶς τῶν Ἑλλήνων χριστιανῶν ἔναντι τῶν εἰδωλολατρικῶν μνημείων εἶναι ὁ ναὸς τοῦ Παρθενώνα στὴν Ἀθήνα. Τὸν εἶχαν διατηρήσει σχεδὸν ἀκέραιο ἐπὶ 23 αἰῶνες καὶ ἦρθαν οἱ ἐκπρόσωποι τοῦ Διαφωτισμοῦ Μοροζίνι καὶ Ἔλγιν καὶ τὸν κατέστρεψαν. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἀλήθεια. Καὶ γιὰ ποιό σεβασμὸ μιλᾶνε οἱ ὀπαδοὶ τοῦ Διαφωτισμοῦ σὲναούς, ὅταν οἱ Γάλλοι ἐπαναστάτες μετέτρεψαν σὲ κρατικὸ μνημεῖο τὸν μεγαλοπρεπῆ Ναὸ τῆςἉγίας Γενεβιέβης, προστάτιδας τῶν Παρισίων; Ὅταν ἔκλεισαν ἑκατοντάδες ναοὺς καὶ μοναστήρια καὶ πῆραν τὴν ἰδιοκτησία τους; Τὰ ἴδια καὶ χειρότερα συνέβησαν στὴ Σοβιετικὴ Ἕνωση. Μὲ ἰδεολογικοὺς φανατισμούς, μὲ τὸ ψέμα καὶ μὲ τὴ βία νομίζουν οἱ μηδενιστὲς ὅτι θὰ ἐπιβάλλουν τὴνἰδεολογία τους, γιατί δὲν βλέπουν ὅτι ἔχουν οἱ ἴδιοι προκαλέσει ἕνα σὲ βάρος τους φονικὸ ἀνεμοστρόβιλο.-
Αὐτὴ ἡ καταχώριση ἀναργήθηκε στὶς 3 Ἀπρίλιος 2025, 10:38 μ.μ. καὶ ἀρχειοθετήθηκε ὡς Uncategorized. Μπορεῖτε νὰ παρακολουθήσετε τὶς ἀπαντήσεις μέσῳ τοῦ RSS 2.0.
Μπορεῖτε νὰ ἀφήσετε μιὰν ἀπάντηση ἢ μιὰ εἰδοποίηση σύνδεσης ἀπ’ τὸν δικό σας ἱστοχῶρο.


