Skip to content
Λιγότερο από 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Ἅγιος Τιμόθεος Ἐπίσκοπος Εὐρίπου ὁ Θαυματουργὸς (16/8/2025)

Τοῦ Λάμπρου Κ. Σκόντζου
Θεολόγου – Καθηγητοῦ Ἡ ἀττικὴ γῆ, ἀφ’ ὅτου κηρύχτηκε τὸ εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, ἀνάδειξε μιὰ πλειάδα ἁγίων, οἱ ὁποῖοι λαμπρύνουν τὸ ἁγιολογικὸ στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ὑπῆρξε ὁ ἅγιος Τιμόθεος Ἐπίσκοπος Εὐρίπου.Γεννήθηκε τὸ ἔτος 1510 στὸν Κάλαμο Ἀττικῆς.Ἀλλά, ἀπὸ τὴν ἡλικία τοῦ ἐφήβου, ἔδειξε τὴν κλήση του πρὸς τὸν μοναχισμὸ καὶ τὸν ἀναχωρητισμό. Ἐκεῖνος ποὺ τὸν ἐνέπνευσε νὰ ἀσπασθεῖ τὸν μοναχισμὸ ἦταν ὁ σεβαστός του δάσκαλος Ἐπίσκοπος Ὠρεοῦ, τὸν ὁποῖο κάλεσε στὴ Βόρεια Εὔβοια καὶ τὸν ἔκανε ἀρχικὰ γραμματέα του. Ἐκάρη ἀπὸ ἐκεῖνον μοναχὸς καὶ ἔλαβε τὸ μοναχικὸ ὄνομα Τιμόθεος καὶ στὴ συνέχεια τὸν χειροτόνησε διάκονο καὶ πρεσβύτερο. Εἶχε δὲ τέτοιο ζῆλο, ὥστε ὅταν τελοῦσε τὰ Ἱερὰ Μυστήρια καὶ ἰδίως τὴν Θεία Εὐχαριστία, θεωροῦσε τὸν ἑαυτό του ἑκούσιο ὄργανο τοῦ Θεοῦ γιὰ τὸν ἁγιασμὸ τῶν πιστῶν.
Μετὰ τὸν θάνατο τοῦ γέροντα Ἐπισκόπου του, πῆρε τὴ θέση του αὐτός, ἐξελέγη ἐπίσκοπος Ὠρεοῦ. Ἀλλὰ ὕστερα ἀπὸ λίγο καιρὸ ἐξελέγη Μητροπολίτης Εὐρίπου μὲ ἕδρα τὴν Χαλκίδα.Ἀλλὰ δὲν ἄργησε νὰ ἀλλάξει τὸ κλίμα. Ὁ Σουλτᾶνος Σελὶμ ὁ Β’(1566-1574), θέλοντας νὰ ἐξισλαμίσει τοὺς μὴ μουσουλμάνους ὑπηκόους τῆς Ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας, ἔβγαλε ἀπόφαση νὰ μετατραποῦν σὲ τζαμιὰ οἱ μεγαλύτεροι καὶ λαμπρότεροι χριστιανικοὶ ναοί. Τότε ὁ Τιμόθεος ἀντέδρασε μὲ σφοδρότητα καὶ διαμήνυσε στὸν ντόπιο τουρκαλβανὸ πᾶσα ὅτι δὲν θὰ ἐπιτρέψει νὰ ἐφαρμοστεῖ τὸ σουλτανικὸ φιρμάνι.Ὁ Τιμόθεος, βλέποντας ὅτι ὄντως κινδύνευε ἡ ζωή του, ἕνα βράδυ τοῦ ἔτους 1572, μὲ τὴ συνοδεία δύο κληρικῶν του, πέρασε κρυφὰ στὴν ἀντίπερα ὄχθη τῆς Ἀττικῆς καὶ ἐγκαταστάθηκε ἀρχικὰ στὴν γενέτειρά του, ὅπου ἔμεινε γιὰ λίγο καιρό, στὴν ἐκεῖ μικρὴ Μονὴ Κολολιβαδίου.
Ὅμως ἕνα σημαντικὸ γεγονὸς ἄλλαξε τὰ πράγματα στὴν ὑπόδουλη Ἑλλάδα. Ἡ ἧττα τῶν Τούρκων ἀπὸ τὶς συνασπισμένες χριστιανικὲς εὐρωπαϊκὲς δυνάμεις τὸ 1571 στὶς Ἐχινάδες Νήσους (Ναυμαχία της Ναυπάκτου), ὑπὸ τὸν Αὐστριακὸ δὸν Χουάν, εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα νὰ ἐνταθοῦν οἱ διωγμοὶ κατὰ τῶν ὑποδούλων Χριστιανῶν ἀπὸ τοὺς τούρκους. Ἔτσι κινδύνευε περισσότερο ἡ ζωὴ τοῦ ἐξόριστου Ἐπισκόπου.
Περὶ τὸ 1573-74 ὁ πασᾶς τῆς Χαλκίδος εἶχε στείλει ἀνθρώπους του νὰ τὸν συλλάβουν, ἀλλὰ ὁ Τιμόθεος πρόλαβε καὶ κρύφτηκε στὸ «Ὅρος τῶν Ἀμώμων», ὅπως ὀνομαζόταν τὸ Πεντελικὸ ὅρος, σὲ ἀσκητήριο πρὸς τιμὴν τῆς Ἁγίας Τριάδος, ὅπου προσέλκυσε καὶ ἄλλους ἀσκητές. Ἀλλὰ ἐκεῖνος ποθοῦσε τὴν ἡσυχία, διότι οἱ πολλοὶ συνασκητές του τοῦ στεροῦσαν αὐτὸν τὸν πόθο του. Γι’ αὐτὸ ἀναζητοῦσε ἄλλον τόπο, ὅπου θὰ ἵδρυε δικό του ἡσυχαστήριο. Ἐρευνῶντας ὅλη τὴν περιοχή, μὲ μιὰ μικρή του συνοδεία, ἔφτασε σὲ ἕνα σημεῖο γεμᾶτο ἀγριελιὲς καὶ ὅπου ἐκεῖτο παλαιὸς σκελετός. Ἐξετάζοντάς τον διαπίστωσε πὼς στὴν περιοχὴ τῆς καρδιᾶς του ἦταν χαραγμένη ἡ εἰκόνα τῆς Παναγίας Γλυκοφιλούσας. Ὁ ἅγιος ἐνέκρινε τὸν χῶρο καὶ ἔδωσε ἐντολὴ γιὰ τὴν ἀνοικοδόμηση τῆς Μονῆς, ἀφιερωμένη στὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου. Εἶναι ἡ σωζόμενη ὡς τὰ σήμερα φημισμένη Ἱερὰ Μονὴ Πεντέλης.Ἡ ἀνέγερση ἔγινε ἀνάμεσα στὰ ἔτη 1576-1578. Ἀφοῦ τὴν ἐπάνδρωσε καὶ τὴν ὀργάνωσε, τὴν ποίμανε γιὰ πέντε χρόνια καὶ κατόπιν ἀποσύρθηκε σὲ κτῆμα, ποὺ ἀγόρασε στὴν περιοχή του Γέρακα, γιὰ μεγαλύτερη ἡσυχία. Κατόπιν πέρασε καὶ ἀπὸ ἄλλα ἡσυχαστήρια, ὅπως τοῦ Μπογιατίου Ἀττικῆς (Ἅγιος Στέφανος), τὸ Καστράκι, τοῦ Ἁγίου Γεωργίου Κοκκιναρὰ καὶ τὸ Θαλάσσι,Λίγο μετὰ τὸν συναντᾶμε στὴ Σκήτη τοῦ Ἁγίου Γεωργίου Χωστοῦ, στὴ Γαργηττό, νότια τοῦ Πεντελικοῦ ὅρους. Μετὰ ἀπὸ καιρό, τὸ 1580, ἐγκαταστάθηκε στὴ Σκήτη τοῦ Ἁγίου Γεωργίου Βραυρώνας Ἀττικῆς.Ἀλλὰ καὶ ἐδῶ δὲν βρῆκε ἡσυχία. Οἱ ἄλλοι γαιοκτήμονες τῆς περιοχῆς θεώρησαν ὅτι ὁ πολλαπλασιασμὸς τῶν κτημάτων τους ἐνεῖχε κίνδυνο γιὰ τὶς δικές τους ἰδιοκτησίες καὶ γι’ αὐτὸ ἄρχισαν νέες διώξεις γιὰ τὸν Τιμόθεο. Γιὰ ἐκφοβισμό του ἔκαψαν τὴ βάρκα ποὺ ψάρευε. Γι’ αὐτὸ ἀναγκάστηκε καὶ πάλι νὰ ἐκτοπιστεῖ. Πέρασε στὴν ἀπέναντι νῆσο Κέα (Τζια), ὅπου ἐγκαταστάθηκε στὴν ἐρειπωμένη Ἱερὰ Μονὴ Ἁγίου Ἰωάννου Προδρόμου.Ἐκεῖ ἔκαμε ἄλλο ἕνα θαῦμα, ἀνέβλυσε γάργαρο νερὸ ἀπὸ τὰ ξερὰ βράχια. Ἡ πηγὴ ὑπάρχει ὡς τὰ σήμερα καὶ μαζὶ ναὸς τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονα. Ἴσως διερωτηθεῖ κάποιος, γιατί εἶχε ὅλες αὐτὲς τὶς μετακινήσεις. Ἡ ἀπάντηση εἶναι ὅτι ὁ ἴδιος ἦταν ἀνεξίκακος ἄνθρωπος. Ἔδινε τόπο στὴν ὀργὴ καὶ προτιμοῦσε τὴ φυγὴ ἀπὸ τὶς φασαρίες. Εἶχε ὡς ἀρχή του τὸ «φοβοῦ καὶ φεῦγε»! Ἦταν ἐπίσης ἄνθρωπος τῆς ἡσυχίας κι ἀκόμη: σὲ ὅλες τὶς περιοχὲς ποὺ πήγαινε δημιουργοῦσε πνευματικὲς ἑστίες, οἱ ὁποῖες λειτουργοῦν ὡς τὰ σήμερα!Μὲ τὸν προσωπικό του ἀγῶνα καθάρθηκε, ἁγιάστηκε καὶ θεώθηκε. Ἔλαβε μάλιστα τὸ χάρισμα τῆς θαυματουργίας. Ὁ Ἅγιος ἔγινε γνωστὸς γιὰ τὰ θαύματά του ἐν ζωῇ, μετὰ τὸ θάνατό του ὡς διώκτης τῶν ἀσθενειῶν τῆς χολέρας καὶ τῆς πανώλης. Τὰ λείψανά του συνδέθηκαν μὲ πολλαπλᾶ θαύματα ὅπως ἐκείνου τῆς ἐξαφάνισης τῶν ἀκρίδων ἀλλὰ καὶ τῆς πανώλης. Τσακισμένος ἀπὸ τὶς ταλαιπωρίες καὶ τὸν ἀσκητικό του ἀγῶνα, κοιμήθηκε εἰρηνικὰ στὶς 16 Αὐγούστου τοῦ ἔτους 1590,σε ἡλικία 80 ἐτῶν, στὸ σπήλαιο Λούρου. Τὸ ἱερό του λείψανο ἐτάφη στὸ ἐκκλησάκι τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος.Ἡ μνήμη του τιμᾶται στὶς 16 Αὐγούστου,16 Αὐγούστου 2025 ἑορτάζουν: Ἅγιος Διομήδης
Ἀνάμνηση τῆς εἰσόδου τῆς ἀχειροτεύκτου μορφῆς τοῦ Κυρίου ἐκ τῆς Ἐδεσσηνῶν πόλεως εἰς τὴν Βασιλίδα
Ἅγιος Σταμάτιος ἀπὸ τὸν Βόλο
Ἅγιος Ἀπόστολος ὁ Νέος
Ὅσιος Τιμόθεος ἐπίσκοπος Εὐρίπου κτίτορας τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Πεντέλης
Ὅσιος Ἰωσὴφ ὁ Ἡσυχαστὴς ὁ καὶ Σπηλαιώτης
Ὅσιος Χαιρήμων
Ἅγιος Ἀλκιβιάδης
Ἅγιοι Τριακοντατρεὶς Μάρτυρες ἀπὸ τὴν Παλαιστίνη
Ἡ ἐν τῷ Ναῷ τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς ἐξάντλησις τοῦ Ἁγιασμοῦ καὶ αὔθις ἀνάδοσις
Μνήμη Σεισμοῦ
Ἅγιος Νικόδημος ὁ Μοναχός, ὁ ἐκ Μετεώρων
Ἅγιος Μακάριος Ἀρχιεπίσκοπος
Ὅσιος Νεῖλος ὁ Ἐρικούσιος
Ὅσιος Γεράσιμος ὁ νέος ἀσκητής, ποὺ ἀσκήτευσε στὴ νῆσο Κεφαλληνία
Εὕρεσις τῶν τιμίων λειψάνων τῶν Ἁγίων Σεραφείμ, Δωρόθεου, Ἰάκωβου, Δημήτριου, Βασίλειου καὶ Σαράντη
Ὅσιος Δανιὴλ ὁ Μετεωρίτης
Ἅγιος Ἀκάκιος Ἐπίσκοπος Λητὴς καὶ Ρεντίνης
Σύναξη τῶν τριῶν Ἁγίων της Ὑπάτης
Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου τοῦ Θεοδώρου ἐν Ρωσίᾳ
Συντάκτης

Το πρωτότυπο άρθρο https://orthodoxy.rodos-island.gr/agios-timotheos-episkopos-evripou-o-thavmatourgos-16-8-2025/ ανήκει στο Orthodoxy Rodos .