Τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος είναι μίας φύσεως και μίας ουσίας, διότι φως είναι ο Πατήρ, φως και ο Υιός, φως είναι και το Άγιον Πνεύμα.
Ήγουν [δηλαδή], η Θεότης είναι μία και τα Πρόσωπα είναι τρία.
Όταν λοιπόν εσύ ενατενίζης νοερώς με άκραν ευλάβειαν εις τον Πατέρα, τότε φωτίζεσαι από τον Πατέρα, διά τούτο τότε κατανύγεσαι εις του Πατρός το όνομα.
Όταν δε ενατενίζης νοερώς με την αυτήν ίσην ευλάβειαν και εις τον Υιόν, τότε φωτίζεσαι από τον Υιόν, διά τούτο τότε κατανύγεσαι εις του Υιού το όνομα.
Το ίδιον δε ακολουθεί και εις το Άγιον Πνεύμα.
Όθεν, αν θέλης να κατανύγεσαι εξ ίσου εις τα τρία ονόματα της Αγίας Τριάδος, πρέπει, ως ανωτέρω είπαμεν, να ευλαβήσαι εξίσου με ίσην ευλάβειαν την Αγίαν Τριάδα, να την τιμάς εξίσου με ίσην τιμήν, να την σέβεσαι εξίσου με ίσον σέβας.
Διά τούτο λοιπόν βοά μεγαλοφώνως και η Εκκλησία ικετεύουσα την μίαν θεότητα της Αγίας Τριάδος και λέγει: «Και δος ημίν εν ενί στόματι και μιά καρδια δοξάζειν και ανυμνείν το πάντιμον και μεγαλοπρεπές όνομά Σου, του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων».
Άλλοτε πάλιν, όταν προσεύχεσαι νοερώς εκ της καρδίας σου επί πολύ, σε επισκέπτεται ιλαρώς η Κυρία Θεοτόκος. Τότε δε το καταλαμβάνεις, διότι κατανύγεσαι ποταμηδόν εις της Παναγίας τα θεία ονόματα, εις τα θεία και άγια Της λόγια και εις τα θεία Της θαύματα.
Όθεν τότε λέγεται επίσκεψις της Παναγίας.
Επιμέλεια: Στέλιος Κούκος
Απόσπασμα από το βιβλίο, Ανωνύμου Μοναχού, «Νηπτική Θεωρία», εκ χειρογράφου της Ι.Μ. Ξενοφώντος Αγίου Όρους έκδοση Ιερά Μονή Ξενοφώντος.
Πηγή: pemptousia.gr



