Τοῦ Λάμπρου Κ. Σκόντζου
Θεολόγου – Καθηγητοῦ Ἡ ὀρθόδοξη θεολογία μας δὲν εἶναι θεωρητικὸ σχῆμα καὶ δὲν ὑπάρχει γιὰ νὰ ἱκανοποιεῖ τὴ διάνοιά μας, ἀλλὰ εἶναι βίωμα, τρόπος ζωῆς, μέθεξη τῆς Θεότητας καὶ κατὰ χάριν θέωση.
Αὐτὴ εἶναι καὶ ἡ εἰδοποιὸς διαφορά της μὲ τὴ δυτικὴ καὶ γενικὰ τὴ θεολογία τῶν αἱρετικῶν, ἡ ὁποία ἱκανοποιεῖ διανοητικὰ σχήματα, δίνει τὴν ψευδαίσθηση τῆς δῆθεν πληρότητας τῆς ἀλήθειας καὶ γι’ αὐτὸ ὁδηγεῖ ἀπὸ κακοδοξία σὲ κακοδοξία καὶ ἀπὸ αἵρεση σὲ αἵρεση. Ἀντίθετα ἡ προσέγγιση τῆς θεολογίας τῆς Ἐκκλησίας μας ὡς ἐκκλησιαστικὸ βίωμα, ὡς κατὰ φύσιν τρόπο ὑπάρξεως, δὲ διδάσκει ἁπλᾶ τὴν ἀλήθεια, ἀλλὰ τὴν μεταποιεῖ σὲ μεταμόρφωση τῶν πιστῶν, μέχρι τοῦ σημείου νὰ ἔχουν θεοπτία, ζωντανὴ αἴσθηση τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ στὴν καθημερινή τους ζωή. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ τὸ βίωσαν οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἀξιώθηκε νὰ δεῖ τὸ ἄκτιστο φῶς τοῦ Θεοῦ μὲ τὰ σωματικά του μάτια, εἶναι καὶ ὁ ἅγιος Συμεῶν ὁ Νέος Θεολόγος, ἕνας ἀπὸ τοὺς μεγαλυτέρους Πατέρες καὶ Θεολόγους τῆς Ἐκκλησίας μας.Ἡ γνωριμία του καὶ ἡ πνευματικὴ σχέση τοῦ μὲ τὸν στουδίτη ἅγιο Συμεῶν τὸν Εὐλαβῆ, τοῦ ἀλλάζει τὴ ζωή.Σὲ ἡλικία 20 ἐτῶν δέχτηκε μιὰ ἰδιαίτερη εὐλογία ἀπὸ τὸ Θεό.Σὲ ἡλικία 26 ἐτῶν ἐπαναλήφτηκε ἡ θαυμαστὴ ὀπτασία.Ἀλλὰ δὲν ἄργησαν οἱ πειρασμοί. Ἡ ὑπακοή του στὸν πνευματικὸ τοῦ κίνησε τὸ φθόνο των συμμοναστών του, διότι ἔπρεπε νὰ ὑπακούει μόνο στὸ ἡγούμενο Πέτρο. Γι’ αὐτὸ ἀναγκάστηκε νὰ φύγει. Τότε ἦταν ποὺ εἶδε καὶ τρίτη κατὰ σειρὰν θεία ὀπτασία. Ἐγκαταστάθηκε στὴν παρακείμενη Μονὴ τοῦ Ἁγίου Μάμαντα τοῦ Ξηροκέρκου, ὅπου ἡγούμενος ἦταν ὁ εὐλαβὴς Ἀντώνιος.Ὕστερα ἀπὸ ἀπαίτηση τῆς ἀδελφότητας τῆς Μονῆς καὶ τὴ σύμφωνη γνώμη τοῦ Πατριάρχη Νικολάου Β’ του Χρυσοβέργη, ἐκλέχτηκε ἡγούμενος τῆς Μονῆς.Ὡς ἡγούμενος τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Μάμαντα ὁ Συμεῶν κλήθηκε νὰ ἀντιμετωπίσει πολλὰ προβλήματα, ἀπὸ οἰκοδομικὲς ἐργασίες τῆς Μονῆς ὡς καὶ αὐτὴ τὴν πνευματικὴ καλλιέργεια τῆς ἀδελφότητας. Ὡς νηπτικὸς μοναχὸς καὶ μυστικὸς θεολόγος ὁμιλοῦσε γιὰ «θεῖο ἔρωτα» καὶ γιὰ ἔλλαμψη τοῦ «θείου φωτός». Οἱ μοναχοὶ ἐπειδὴ δὲν τὸν καταλάβαιναν τὸν θεώρησαν αἱρετικὸ καὶ τοῦ κήρυξαν τὸν πόλεμο. Μερικοὶ κατέφυγαν στὸν Πατριάρχη γιὰ νὰ καθαιρεθεῖ. Ἐκεῖνος τὸν κήρυξε ἀθῶο. Παρέμεινε στὴ θέση τοῦ ἡγουμένου γιὰ 25 χρόνια. Ὁ ἅγιος Συμεῶν ἔλαβε τὸν τίτλο τοῦ νέου θεολόγου, διότι ἀνήκει στοὺς μεγάλους διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας μας.Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.Θείαν ἔλλαμψιν, Συμεὼν Πάτερ, εἰσδεξάμενος, ἐν τὴ ψυχή σου, φωστὴρ ἐν κόσμῳ ἐδείχθης λαμπρότατος, διασκεδάζων αὐτοῦ τὴν σκοτόμαιναν, καὶ πάντας πείθων ζητείν, ἣν ἀπώλεσαν, χάριν Πνεύματος. Αὐτὸν ἐκτενῶς ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.12 Οκτωβρίου 2025 ἑορτάζουν: Ἅγιοι Πρόβος, Τάραχος καὶ Ἀνδρόνικος
Μνήμη τῆς Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου
Ὅσιος Συμεῶν ὁ Νέος Θεολόγος
Ἅγιος Ἐπίκτητος ὁ θαυματουργός
Ἁγία Δομνίνη
Ἁγία Ἀναστασία ἡ Παρθένος
Ἅγιοι Ἑβδομήκοντα Μάρτυρες
Ἅγιος Θεόδοτος ἐπίσκοπος Ἐφέσου
Ἁγία Μαλφεθά
Ἁγία Ἀνθία
Ἅγιοι Ἰουβεντίνος καὶ Μάξιμος
Ἅγιος Ἰάσων ἐπίσκοπος Δαμασκοῦ
Ἅγιοι Ἀνδρομάχος καὶ Διόδωρος
Ἅγιος Wilfrid τῆς Ὑόρκης
Σύναξις τῶν ἐν Ἀθήναις Ἁγίων
Ὅσιος Θεοσέβιος ὁ Ἀρσινοΐτης
Ἅγιοι Βαλάντιος, Βαρλαάμ, Βαρνάβας ὁ μοναχός, Βασίλειος ὁ ἐπίσκοπος, Γεώργιος ὁ Βαβατσινιώτης, Γεώργιος ὁ ἐπιτηδειώτης, Γεώργιος ὁ περαχωρίτης, Γεώργιος ὁ Σαλαμάνης, Δημητριανὸς ὁ ἐπίσκοπος, Εἰρηνικός, Ἐλπίδιος, Ἐπαφρόδιτος
Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου της Ἰβηριτίσσης στὴ Μόσχα
Σύναξη τῆς Παναγίας Ἐλευθερώτριας στὴ Σαλαμῖνα
Σύναξη τῶν ἐν Κίῳ Ἁγίων
Ἅγιος Ἠλίας ἐπίσκοπος Γορτύνης
Ἅγιος Ἰωάννης Ἐπίσκοπος Ἀρκαδίας
Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου της Ναυπακτιώτισσας
Συντάκτης
Λιγότερο από 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά
Το πρωτότυπο άρθρο ανήκει στο Orthodoxy Rodos .

