Ἀπογοήτευση ἀπὸ τὴν ἡγεσία τῆς χώρας μας
Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
. Τὰ ὅσα συμβαίνουν τελευταίως στὶς πολιτική, πνευματικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ ἡγεσίες τῆςἙλλάδος ἔχουν ἀπογοητεύσει τοὺς Ἕλληνες. Ἀπὸ πλευρᾶς πολιτικῆς ἡγεσίας φαίνεται στὶς δημοσκοπήσεις. Τὸ Κόμμα τῆς Νέας Δημοκρατίας (ΝΔ) στὴν πρόθεση ψήφου εἶναι στὰ χαμηλότερα σημεῖα ἐδῶ καὶ πενήντα χρόνια. Σύμφωνα μὲ τὴν PulseRC (Καθημερινή, 5/10/2024, σελ. 5) τὸποσοστό της κυμαίνεται στὸ 24-24,5%. Ὁ ἡγέτης της Κυριάκος Μητσοτάκης δίνει τὸ πρὸς ἀποφυγὴν παράδειγμα στοὺς Ἕλληνες γονεῖς μὲ τὴ φωτογραφία ποὺ ἀνέβασε ὁ γιός του στὴ Νέα Ὑόρκη. Αὐτὴ ἔχει τὴ λεζάντα ὅτι μαζὶ μὲ τὴ σύζυγό του Μαρέβα εἶχαν τὴν εὐκαιρία οἰκογενειακῆς συνάντησης μὲτὰ τρία παιδιά τους «ποὺ ζοῦν –γιὰ σπουδὲς καὶ ἐργασία– στὶς ΗΠΑ». Τί νὰ λέγει γιὰ πανεπιστήμια –κρατικὰ καὶ ἰδιωτικὰ–, τί νὰ μιλάει γιὰ μείωση τῆς ἀνεργίας, τὸ δικό του παράδειγμα μετράει. Ἐπίσης στὴ ΝΔ δημιουργεῖται πόλος βουλευτῶν ποὺ καταψήφισαν ἢ ἀπέσχον τῆς ψηφοφορίας γιὰ τὸν «γάμο» τῶν ὁμοφυλοφίλων καὶ ποὺ ἐκφράζουν ἀπόψεις παραδοσιακές του Κόμματός τους. Πέραν αὐτῶν τὰ ἐσωτερικὰ προβλήματα, κυρίως μὲ τὴ μετανάστευση καὶ τὴν ἀκρίβεια καὶ τὰ ἐξωτερικά, μὲτὴν Τουρκία, τὰ Σκόπια καὶ τὴν Ἀλβανία, ἀντιμετωπίζονται μὲ ἀνεξήγητη χαλαρότητα.
. Τὰ δύο Κόμματα τῆς μείζονος καὶ ἐλάσσονος ἀντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ καὶ ΣΥΡΙΖΑ) βρίσκονται ὑπὸ συνθῆκες τυφῶνος. Τὸ ΠΑΣΟΚ παραμένει στὴν ἴδια κατάσταση καὶ ὁ ΣΥΡΙΖΑ εἶναι σὲ ἀκόμη χειρότερη. Ἡ κατάσταση στὴν πνευματικὴ ἡγεσία τοῦ τόπου εἶναι ὁ καθρέφτης τοῦ πολιτισμικοῦ μας ἐπιπέδου. Ὁ διεθνοῦς φήμης μουσικός μας (βιολιστὴς καὶ διευθυντὴς ὀρχήστρας) Λεωνίδας Καβάκος σὲ συνέντευξή του στὴν Ξένια Γεωργιάδου (Καθημερινή, 4/8/2024) εἶπε χαρακτηριστικά: «Δυστυχῶς θεωροῦμε ὅτι ἔχουμε προοδεύσει, ἀλλὰ τὴν πνευματικὴ διαδικασία τὴν ἔχουμε ναρκώσει. Εἴμαστε μία κοινωνία “καθυστερημένη”». Ἡ μείωση τῆς ἀνάγνωσης βιβλίων καὶτῆς ἀκρόασης σοβαρῆς μουσικῆς, καθὼς καὶ ἡ ἔλλειψη ἱκανῶν συγγραφέων πιστοποιοῦν τὴν κατάσταση τῆς δυτικῆς κοινωνίας. Ἴσως εἶναι ἐνδεικτικὸ τὸ ὅτι τὸ φετινὸ Νόμπελ λογοτεχνίας τὸκέρδισε ἡ κορεάτισσα Χὰν Γκάνγκ. Σήμερα στὴν Ἑλλάδα ἀκούγονται ἢ/καὶ διαβάζονται κάποιες ἰδεολογικὲς μετριότητες τῆς Ἀριστερᾶς, καὶ ὅσοι ἀπὸ τὶς περασμένες γενιὲς εἶναι στὴ ζωή. Εἶναιἐπίσης λυπηρὸ καὶ ἐνδεικτικό της ἐποχῆς μας πὼς ἡ Ἀκαδημία τῶν Ἀθηνῶν πάντοτε σιωπᾶ…
Ἡ ἐκκλησιαστικὴ ἡγεσία
. Ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀποτελεῖ τὴν ἡγεσία της. Σύμφωνα μὲ τὸν ἰσχύοντα Καταστατικό της Χάρτη τακτικῶς συνεδριάζει μία φορὰ τὸν χρόνο, κάθε Ὀκτώβριο, στὶς ἀρχές του. Καὶ ἐφέτος συνεδρίασε, ὅπως ὅλα τὰ προηγούμενα δεκαπέντε χρόνια, χωρὶς νὰ λάβει ὁποιαδήποτεἀπόφαση, χωρὶς νὰ ἀγγίξει ὁποιοδήποτε θέμα ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ προκαλέσει τὴν ἀντίδραση τῆς πολιτικῆς ἡγεσίας τοῦ τόπου, τῶν γουοκιστῶν καὶ λοιπῶν «προοδευτικῶν» δυνάμεων καὶ τῆς ἄθεηςἰντελιγκέντσιας. Πέρασε ἀφανῶς. Οὐδείς, πλὴν τῶν 82 Ἀρχιερέων καὶ ὅσων ἀσχολοῦνται μὲ τὰἐκκλησιαστικὰ πράγματα ἀντελήφθη τὸ γεγονός. Τὸ μόνο θετικὸ ἀπὸ τὴν φετινὴ Ἱεραρχία ἦταν ἡἐκλογὴ ἀξίου κληρικοῦ στὴ Μητρόπολη Μαντινείας καὶ Κυνουρίας…
. Οἱ συνεδριάσεις τῆς Ἱεραρχίας κράτησαν τρεῖς ἡμέρες (2 ἕως 4 Ὀκτωβρίου), παρουσίᾳ τῶν Ἀρχιερέων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Ὡς ἀνωτάτη ἀρχὴ ἡ Ἱεραρχία, μεταξὺ ἄλλων, «μελετᾶ καὶἀποφασίζει περὶ τῶν ληπτέων μέτρων διὰ τὴν πραγμάτωσιν τῆς κατὰ Χριστὸν ζωῆς τοῦ ἱεροῦκλήρου καὶ τοῦ Χριστεπωνύμου λαοῦ». Ἡ φετινὴ ἡμερησία διάταξη τῶν τριῶν ἡμερῶν περιελάμβανε: Τὴν πρώτη ἡμέρα τὰ τυπικά: Θεία Λειτουργία, προσφώνηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου,ἀντιφώνηση τοῦ ἔχοντος τὰ πρεσβεῖα ἀρχιερωσύνης Μητροπολιτου Καρυστίας, ἐκλογὴ ἐπιτροπῆς Τύπου, παρουσίαση ἐκθέσεων πεπραγμένων, συμπλήρωση καταλόγου πρὸς Ἀρχιερατείαν ἐκλογίμων, ψήφιση κανονισμῶν, ὑπηρεσιακὰ θέματα. Τὴν δεύτερη ἡμέρα εἶχε δύο εἰσηγήσεις, ὑπὸτύπο διαλέξεων μέ, ὡς συνήθως, προτάσεις, πού, ἐκ τῶν πραγμάτων ἀποδεικνύεται, λέγονται γιὰτοὺς τύπους. Ἡ πρώτη, τοῦ Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης, εἶχε θέμα «Ἡ στήριξη στὸν θεσμὸ τῆς οἰκογένειας – πρακτικὴ διάσταση» καὶ ἡ δεύτερη, τοῦ Μητροπολίτου Δράμας εἶχε θέμα «Βία, παραβατικότητα – ἐνδοοικογενειακή, ἐνδοσχολικὴ – καὶ Ἐκκλησία».
. Ἡ ἀνιαρὴ παράθεση ἢ καὶ ἐπανάληψη ἀνώδυνων θεμάτων, ποὺ ἁπλῶς καθηκόντως λέγονται καὶ δὲν ἔχουν ὁποιαδήποτε ἀνταπόκριση στὸν πιστὸ λαὸ καὶ πρακτικὸ ἀποτέλεσμα στὴν πορεία τῆς κοινωνίας εἶναι μία παγιωμένη κατάσταση στὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, πρὸς μεγίστη ἱκανοποίηση τῶν ἐχθρῶν της.Ἕνα μόνο παράδειγμα: Τὸ 2011 ὁ Μητροπολίτης Ἰλίου εἰσηγήθηκε τὸθέμα «Προετοιμασία γιὰ τὸ μυστήριο τοῦ γάμου καὶ τὴ δημιουργία χριστιανικῆς οἰκογένειας».Ἔγραψε στὶς προτάσεις του: «Χρειαζόμαστε προγράμματα μελλονύμφων, ποὺ δὲν θὰ ἔχουν “σχολικὸ” χαρακτήρα μάθησης, ἀλλὰ κύκλους συναντήσεων διαλόγου καὶ ἐπικοινωνίας τῶν ζευγαριῶν μὲ τοὺς ἱερεῖς ἢ καὶ μὲ εἰδικούς…». Φέτος ὁ Μητροπολίτης Δράμας πρότεινε «τὴν ἐξέλιξη τῶν γραφείων γάμων τῶν Μητροπόλεων σὲ γραφεῖα συμβουλευτικῆς γιὰ νὰδιαδραματίσουν προληπτικὸ ρόλο ὡς πρὸς τὴν ἐκδήλωση συμπεριφορῶν βίας μέσα στὴν οἰκογένεια…». Μετὰ ἀπὸ δεκατρία χρόνια ἡ ἴδια σχεδὸν πρόταση…
. Τὸ λυπηρὸ δὲν εἶναι μόνο ὅτι οἱ προτάσεις δὲν λαμβάνουν ποτὲ σάρκα καὶ ὀστᾶ. Τὸχειρότερο εἶναι ὅτι ἡ Ἱεραρχία δὲν ἀπασχολεῖται μὲ τὸ κύριο πρόβλημα, ὅτι ἔχουν μειωθεῖ πολὺ οἱἐκκλησιαστικοὶ γάμοι καὶ ὅσοι μελλόνυμφοι ἐπιλέξουν τὴν Ἐκκλησία, στὴ μεγάλη τους πλειονοψηφία, δὲν ἔχουν διάθεση νὰ ἀκούσουν τὶς συμβουλὲς τῶν ἱερέων. Αὐτὴ εἶναι ἡδιαπίστωση μὲ ἱεραποστολικὸ ζῆλο ἱερέων, ποὺ μὲ ἐπιμονὴ προσπάθησαν νὰ πραγματοποιήσουν τὸἔργο τῆς συμβουλευτικῆς στοὺς μελλονύμφους, ἀλλὰ δὲν μπόρεσαν νὰ τὸ διατηρήσουν…
. Στὸ διάστημα τῶν δεκαπέντε ἐτῶν τὸ ἀξιοσημείωτο εἶναι πὼς ὑπῆρξαν Ἀρχιερεῖς, ποὺζήτησαν, εἰς μάτην, τὸ αὐτονόητο γιὰ κάθε χριστιανό, νὰ κάνουν οἱ ἀρχιερεῖς – μέλη τῆς Ἱεραρχίας τὴν αὐτοκριτική τους. Ὁ ἀείμνηστος Μητροπολίτης Λαγκαδᾶ Ἰωάννης (Τασσιᾶς) στὴν Ἱεραρχία τοῦ Ὀκτωβρίου 2011 εἶχε πεῖ, μεταξὺ ἄλλων, στὴν εἰσήγησή του, μὲ τίτλο «Συζυγία – οἰκογένεια, Ὀρθόδοξα καὶ σύγχρονα κοινωνικὰ δεδομένα»: «Θὰ πρέπει ἅγιοι πατέρες καὶ ἀδελφοί, νὰἐννοήσουμε καὶ νὰ κατανοήσουμε ὅτι πρέπει νὰ παύσουμε νὰ εἴμεθα οὐραγοὶ μίας πορείας ποὺὁδηγεῖ εἰς τὴν βεβαία ἀποτυχία καὶ τὴν ἀπογοήτευση. Ὁ κόσμος σήμερα εἶναι ἀπογοητευμένος. Βλέπει τὴ στάση μας, βλέπει τὴν τακτική μας, ποὺ εἶναι ὁρισμένες φορὲς μία τακτικὴ ἀπραξίας καὶἀπογοητεύεται. Ἐὰν θέλουμε νὰ στηρίξουμε τὴν οἰκογένεια θὰ πρέπει νὰ δημιουργήσουμε προϋποθέσεις τέτοιες ποὺ θὰ ἐξασφαλίζουν στὴν Ἐκκλησία τὴν δυνατότητα νὰ στηρίζει ἐμπράκτως τὴν οἰκογένεια».
. Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν Χρυσόστομος στὴν εἰσήγησή του, κατὰ τὴν Ἱεραρχία τοῦὈκτωβρίου 2012, εἶχε πεῖ «Ἔχομε κάνει καὶ πρέπει νὰ κάνωμε καὶ στὴ συνέχεια τὴν δική μας αὐτοκριτικὴ καὶ τὸν δικό μας αὐτοέλεγχο…». Ὁ Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης Συμεών, στὴνἹεραρχία τοῦ Ὀκτωβρίου 2015 διερωτήθηκε: «Μήπως οἱ φιλανθρωπικὲς δραστηριότητες ἀπορροφοῦν ἐμᾶς, τοὺς ποιμένες, ὑπέρμετρα, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ παραμελοῦμε τὸ κύριο ἔργο μας, ποὺ εἶναι ἡ λατρεία, ἡ διδαχή, ἡ κατήχηση, μὲ ἕνα λόγο τὸ ποιμαντικὸ καὶ πνευματικό μας ἔργο;».
. Ἀποκαλυπτικὴ ἦταν ἡ εἰσήγηση τοῦ Μητροπολίτου Σάμου κ. Εὐσεβίου, τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 2022, μὲ θέμα «Ἀνασυγκρότηση τῆς ἐνορίας καὶ ἐπανευαγγελισμὸς τῶν πιστῶν», ὅμορο πρὸς τὰ θέματα τῶν φετινῶν εἰσηγήσεων. Στὸν Ἐπίλογό του ἐπισημαίνει:
«Διεπιστώσαμε ὅτι στὴν ἔκδοση τῶν εἰσηγήσεων τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶπάσης Ἑλλάδος κυροῦ Χριστοδούλου ἐνώπιον τοῦ σώματος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆςἙλλάδος κατὰ τὰ ἔτη 1998-2006 ἔχουν ἀκουσθεῖ εἰσηγήσεις, ἔχουν ληφθεῖ ἀποφάσεις, ἔχουν γίνει ἀντικείμενο ἐπεξεργασίας καὶ διατυπωθεῖ παρατηρήσεις, ἔχουν ἀποφανθεῖ ἁρμόδιες ἐπιτροπὲς καὶἐπὶ τοῦ προκειμένου θέματος τῆς ἐνοριακῆς ἀνασυγκροτήσεως καὶ δὴ τοῦ ἐπανευαγγελισμοῦ τῶν πιστῶν. Ἡ διαπίστωση αὐτὴ θέτει ὅλους μας ἐνώπιον τῶν εὐθυνῶν μας καὶ μᾶς παρακινεῖ νὰὑπενθυμίσουμε στὴν ἀγάπη σας τὸ ὑπ’ ἀριθμὸν 754/465/15.02.2006 ἐγκύκλιο σημείωμα, τὸ ὁποῖοἀπεστάλη σὲ ὅλους ἐμᾶς τοὺς Ἀρχιερεῖς τὸ σχετικὸ κείμενο, ποὺ δίνει κατευθύνσεις, οἱ ὁποῖες 16 χρόνια μετὰ παραμένουν ἐπίκαιρες καὶ ἀκριβῶς τώρα πλέον εἶναι ἀνάγκη νὰ τηρηθοῦν πρὸς τὸδέον γενέσθαι, γιὰ τὴν ὅσο τὸ δυνατὸν ἐντελεχέστερη διακονία τῆς σωτηρίας τῶν μελῶν τῆςἘκκλησίας, ὡς Σώματος τοῦ Χριστοῦ». Ἡ εἰσήγηση τοῦ Σεβ. Σάμου οὐδεμία, ἕως σήμερα, ἀνταπόκριση βρῆκε στὸ Σῶμα τῆς Ἱεραρχίας.
. Εἶναι ἐντυπωσιακὸ ὅτι οἱ φετινοὶ δύο εἰσηγητὲς στὴν Ἱεραρχία μίλησαν γιὰ θέματα οἰκογένειας καὶ οἰκογενειακῆς βίας χωρὶς νὰ ἀσχοληθοῦν καθόλου μὲ τὶς τόσων ἐτῶν ἐμπειρίες τῶνἹδρυμάτων τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, τὰ ὁποῖα ἵδρυσε ὁ μακαριστὸς Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος καὶ ποὺ ἀσχολοῦνται ἀκριβῶς μὲ αὐτὰ τὰ θέματα. Θὰ μποροῦσαν νὰ ἐνημερωθοῦν καὶ νὰ ἐνημερώσουν τὰ μέλη τῆς Ἱεραρχίας γιὰ τὸ ἔργο ποὺ ἐπιτελοῦν καὶ γιὰ τὶς δυσκολίες ποὺἀντιμετωπίζουν τὰ στελέχη τῶν Ἱδρυμάτων τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς ἀπὸ τὸν Ἀρχιμανδρίτη π. Συμεὼν Βενετσιάνο, γενικὸ διευθυντὴ τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Ἱδρύματος Νεότητος καὶ Οἰκογένειας καὶ τοῦπεριβάλλοντος τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου, ποὺ γνωρίζει ἄριστα τὴ δράση του καὶ τὶς ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες του. Θὰ μποροῦσαν ἐπίσης νὰ ἐνημερωθοῦν ἀπὸ τὸν πρωτοπρεσβύτερο π. Ἀντώνιο Καλλιγέρη, διευθυντὴ τῆς Ὑπηρεσίας Γυναικείων Θεμάτων, καλὸσυνεργάτη τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου. Ὁ συγκεκριμένος κληρικὸς θὰ μποροῦσε νὰ μιλήσει γιὰτὴν πρωτοβουλία τοῦ κυροῦ Χριστοδούλου γιὰ τὴν πρόληψη τῆς οἰκογενειακῆς βίας καὶ τὴνἐξέλιξη ποὺ ἔχει αὐτὴ ἡ πρωτοβουλία. Τὰ θέματα ἀσφαλῶς γνωρίζει καὶ θὰ μποροῦσε νὰἐνημερώσει τοὺς εἰσηγητὲς καὶ ὁ Ἀρχιμανδρίτης π. Βαρνάβας Θεοχάρης, ἀρχιδιάκονος τοῦμακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου καὶ σήμερα πρωτοσύγκελλος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς καθὼς καὶ ὁπρωτοπρεσβύτερος π. Θωμὰς Συνοδινός, τότε πρωτοσύγκελλος τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς καὶ παραμένων προϊστάμενος τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τῶν Ἀθηνῶν.
Τὰ καυτὰ θέματα ποὺ δὲν συζητοῦνται
. Τὰ δύο θέματα μὲ τὰ ὁποῖα φέτος ἀσχολήθηκε ἡ Ἱεραρχία εἶναι ἐπαναλήψεις καὶ ἐλάσσονος σημασίας σὲ σχέση μὲ τὰ καυτὰ ζητήματα τὰ ὁποῖα ἀντιμετωπίζει ἡ Ἑλλάδα καὶ ἡ Ἐκκλησία Της. Τὸ θέμα τοῦ «γάμου» τῶν ὁμοφυλοφίλων εἶναι τὸ πιὸ ἐπίκαιρο, ποὺ μπορεῖ νὰ προκαλέσει σοβαρὸπρόβλημα στὴν ἐπιβίωση τῆς κοινωνίας μας. Τὸ ἐρώτημα εἶναι, ἡ ἀντίδραση τῆς Ἐκκλησίας περιορίστηκε στὴν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, καὶ στὴν ἀποχή Της ἀπὸ τὸν ἑορτασμὸ στὴΜητρόπολη τῶν Ἀθηνῶν καὶ ἀπὸ τὸ γεῦμα πού, κατὰ παράδοση, παραθέτει στοὺς ΣυνοδικοὺςἈρχιερεῖς ἡ/ὁ πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας; Ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα εἶναι ὡς νὰ μὴν ἔχει συμβεῖ τίποτε; Τὰτῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας ἦσαν μόνο «στάχτη στὰ μάτια» καὶ γιὰ νὰ μὴν ἐξαγριωθεῖ ὁ πιστὸς λαός; Αὐτά, γιατί στὴ συνέχεια ὁ Ἀρχιεπίσκοπος συνάντησε τὸν πρωθυπουργὸ στὸ Δήλεσι καὶ τὰπροσκείμενα στὴν Κυβέρνηση ΜΜΕ ἔγραψαν τότε ὅτι μετὰ τὴ συνάντηση «τὸ ρῆγμα Ἐκκλησίας – κυβέρνησης ἔχει σὲ μεγάλο βαθμὸ γεφυρωθεῖ». Κατὰ κάποιους μάλιστα δημοσιογράφους ἦταν καὶκίνηση ἀμβλύνσεως τῆς ζημίας ποὺ ἔχει ὑποστεῖ ἡ κυβέρνηση ἀπὸ τὴν πρωτοβουλία της. Στὴσυνέχεια στὴν Ἀρχιεπισκοπὴ ὁ κ. Ἱερώνυμος ἔχει δεχθεῖ Ὑπουργοὺς ποὺ ψήφισαν «Ναὶ» στὸν «γάμο» τῶν ὁμοφυλοφίλων καὶ ἀσφαλῶς οἱ σχετικὲς φωτογραφίες θὰ ὑπάρχουν στὰ φυλλάδιά τους τῶν προσεχῶν ἐκλογῶν, ὡς ἐπιχείρημα πὼς ἂν καὶ ψήφισαν ὑπὲρ τοῦ «γάμου», παραμένουν κοντὰστὴν Ἐκκλησία… Καὶ ἡ Ἐκκλησία τοὺς ἀποδέχεται… Ἐπίσης Μητροπολίτες ἐπισκέπτονται Ὑπουργοὺς καὶ συνεργάζονται γιὰ κοσμικὰ ζητήματα… Μητροπολίτης ποὺ κράτησε ἐκκλησιαστικὴστάση ἔναντι Ὑπουργοῦ, ποὺ ψήφισε «ναί», ἀγνοήθηκε…
. Τὸ ἐρώτημα, στὸ ὁποῖο θὰ ἔπρεπε νὰ δώσει ἀπάντηση ἡ Ἱεραρχία, εἶναι ἂν ὁ ἐπιμένων καὶἡ ἐπιμένουσα καὶ ὁ ἐπιχειρῶν καὶ ἡ ἐπιχειροῦσα νὰ ἐπιβάλουν τὴν ἁμαρτία στὴν Ἐκκλησία εἶναι μέληΤης; Ἂν ἡ Ἱεραρχία τοὺς/τὶς θεωρεῖ μέληΤης, τότε μπορεῖ νὰ «εὐλογήσει» καὶ τὸν γάμο τους… Καὶ ποιὰ ἡ ἀπόφαση τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὴν τεκνοθεσία ἀπὸ ζευγάρι ὁμοφυλοφίλων; Δὲν ὑπάρχειἀπόφαση γιὰ τὸ τί γίνεται στὴν πράξη. Γιατί ἡ Ἱεραρχία δὲν παίρνει θέση στὸ θέμα τῆς βάπτισης τῶν «παιδιῶν» τοῦ ζεύγους τῶν ὁμοφυλοφίλων; Εἶπε τὴν ἄποψή του ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, διαφώνησε ὁ Μητροπολίτης Μεσσηνίας, ὁ Μητροπολίτης Ξάνθης εἶπε ὅτι τὸ θέμα θὰ συζητηθεῖ στὴν Ἱεραρχία καὶ ἔκτοτε σιωπή… Ἀλλὰ ἂν δὲν παίρνει ἀποφάσεις ἡ Ἱεραρχία, πῶς θὰ ἀντιμετωπίσουν οἱΜητροπολίτες καὶ οἱ ἱερεῖς αὐτὰ τὰ ἐπίκαιρα ζητήματα; Τὸ «ὅ, τι τοὺς φωτίσει ὁ Θεὸς» καὶ τὸ«κατὰ συνείδηση» δὲν εἶναι λύσεις, διότι μὲ τὴ λογικὴ αὐτὴ θὰ καταργηθοῦν οἱ Ἱεροὶ Κανόνες καὶθὰ ἐπικρατήσει ἀναρχία, σύγχυση καὶ τελικὰ διάλυση τῆς Ἐκκλησίας. Ἄλλο εἶναι ἡ ἐκκλησιαστικὴ«οἰκονομία». Κατ’ αὐτὴν ὑπάρχει ὁ Κανόνας καὶ ὁ κληρικὸς μπορεῖ νὰ κρίνει ἐπὶ τὸ ἐπιεικέστεροἀνάλογα μὲ τὸ πρόσωπο, τὴν μεταμέλειά του, τὶς συνθῆκες ὑπὸ τὶς ὁποῖες ἁμάρτησε. Στὴν περίπτωση τοῦ «γάμου» τῶν ὁμοφυλοφίλων τείνει νὰ ἐπιβληθεῖ ἡ ἁμαρτία ὡς κάτι τὸ κανονικὸ καὶφυσιολογικό… Ἐκεῖ ἡ Ἱεραρχία θὰ λάβει θέση ὄχι μὲ ἕνα ἀνώδυνο κείμενο, ἀλλὰ μὲ πρακτικὰμέτρα;
. Γιὰ τὸ Μακεδονικὸ δὲν ὑπάρχει ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας γιὰ τὸ πῶς ὀφείλουν νὰσυμπεριφέρονται οἱ Μητροπολίτες μέλη της ἀπέναντι στοὺς Ἱεράρχες τῆς Ἐκκλησίας τῶν Σκοπίων. Ὑπάρχουν Μητροπολίτες ποὺ συλλειτουργοῦν μὲ ὁρισμένους ἀπὸ αὐτούς. Πράττουν σωστά; Διατείνονται ὅτι ἔχει λειτουργήσει καὶ ὁ Οἰκ. Πατριάρχης μὲ τὸν Προκαθήμενό τους. Ὅμως, παρὰτὸ συλλείτουργο, γιὰ νὰ ἀναγνωρίσει τὴν Ἐκκλησία τῶν γειτόνων ὁ κ. Βαρθολομαῖος ἔθεσε τρεῖςὅρους: Πρῶτον τὸ ὄνομα νὰ εἶναι «Ἀρχιεπισκοπὴ Ἀχρίδος» χωρὶς ἀναφορὰ στὴ Μακεδονία, δεύτερον νὰ μὴν ἔχουν τὴν ποιμαντικὴ εὐθύνη τῶν συμπατριωτῶν τους στὸ ἐξωτερικὸ (κυρίως Καναδά, ΗΠΑ καὶ Αὐστραλία) καὶ τρίτον νὰ ἀναγνωρίσουν τὴ σχισματικὴ Ἐκκλησία τοῦ Ἐπιφανίου στὴν Οὐκρανία. Οἱ ὄροι δὲν ἔχουν γίνει δεκτοὶ ἀπὸ τοὺς Σκοπιανούς. Ἐφόσον τὸ θέμα εἶναι σὲἐκκρεμότητα, δὲν πρέπει ἄραγε νὰ ἐξετάσει τὸ ζήτημα καὶ ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος καὶ νὰ πάρει σχετικὴ ἀπόφαση; Σημειώνεται ὅτι ἤδη ἔχουν ἀναγνωρίσει τὴν Ἐκκλησία τῶν γειτόνων οἱπερισσότερες ἐκ τῶν Αὐτοκεφάλων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ποὺ εἶναι ἀκόμη μία ἀπόδειξη ὅτι μὲἀπόλυτο τρόπο δὲν ἀποδέχονται τὸ Πρωτεῖο ἄνευ ἴσων τοῦ Οἰκ. Πατριάρχη.
. Ἕνα ἀκόμη σοβαρὸ θέμα, ποὺ δὲν συζητήθηκε, εἶναι ἡ πρόταση ἐκ μέρους τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν γιὰ κοινὸ ἑορτασμὸ τοῦ Πάσχα, ἀρχῆς γενομένης ἀπὸ τὸ 2025, ποὺ συμπίπτουν οἱ ἡμερομηνίες. Γιὰ νὰ μὴν ὑπάρξει νέο «παλαιοημερολογητικό», πρέπει νὰ ὑπάρξει ὁμόφωνηἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας, λαμβάνοντας ὑπόψη ὅλα τὰ δεδομένα. Τὸ Φανάρι ἔχει ἐλάχιστο ποίμνιο καὶ μπορεῖ νὰ παίρνει ἀποφάσεις ποὺ δὲν τοῦ στοιχίζουν ἐσωτερικά. Ἐπὶ πλέον, ἐκ τῶν πραγμάτων φαίνεται, ὅτι ἔχει ἐπιλέξει κυρίως νὰ συνεργάζεται μὲ τὸν Πάπα καὶ τοὺς συνεργάτες του, καθὼς καὶ μὲ τὴν πολιτικὴ ἡγεσία τῆς Δύσης καὶ ὄχι μὲ τοὺς Ὀρθοδόξους προκαθημένους. Ὅμως στὴνἘκκλησία τῆς Ἑλλάδος τὰ πράγματα θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι διαφορετικά. Ἔχοντας πικρὴ ἐμπειρία ἀπὸτὴν ἀλλαγὴ τοῦ ἡμερολογίου θὰ πρέπει νὰ ἐκφράσει εὐθαρσῶς τὴν ἄποψή της καὶ νὰσυμβουλεύσει νὰ μὴ δοθεῖ νέα ἀφορμὴ προστριβῶν καὶ πιθανοῦ νέου σχίσματος τῶν ἙλληνικῶνἘκκλησιῶν μὲ τὶς ὑπόλοιπες Ὀρθόδοξες…
. Τὸ Οὐκρανικὸ εἶναι μία ἀκόμη χαίνουσα πληγὴ στὸ Σῶμα τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καὶ τὸσχίσμα ποὺ ἔχει προκληθεῖ βαρύνει ἐξ ὁλοκλήρου τὸ Φανάρι καὶ τὴ Μόσχα. Ἡ Ἐκκλησία τῆςἙλλάδος ἀκολουθεῖ στὸ πρόβλημα τὰ προστάγματα τοῦ Οἰκ. Πατριάρχου, ἂν καὶ θὰ ἔπρεπε νὰ ἔχει ρόλο ἑνωτικὸ καὶ λόγο κατευναστικό. Εἶναι λυπηρὸ τὸ γεγονὸς νὰ μὴν μποροῦν πλέον νὰσυναχθοῦν καὶ νὰ συνεδριάσουν οἱ προκαθήμενοι ὅλων τῶν Πατριαρχείων καὶ τῶν ΑὐτοκεφάλωνἘκκλησιῶν καὶ τοῦ κ. Βαρθολομαίου οἱ ἐπαφὲς νὰ περιορίζονται μόνο στὸν Ἑλληνισμό. Ὁμοίως καὶτοῦ κ. Ἱερωνύμου. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος πρέπει νὰ ζητήσει συνάντηση ὅλων τῶν Πατριαρχῶν καὶ Ἀρχιεπισκόπων στὸ Φανάρι πρὸς ἐξέταση τῆς κατάστασης καὶ ποῦ αὐτὴ ὁδηγεῖ. Τὸ σχίσμα προκαλεῖ σκάνδαλο σὲ ὅλους τοὺς Χριστιανούς, σημαίνει ἔλλειψη ἀγάπης, ταπείνωσης, καὶκατανόησης καὶ οὐδεὶς θὰ ἔπρεπε νὰ τὸ προκαλεῖ καὶ νὰ τὸ διαιωνίζει, ὅσο καὶ ἂν πιέζεται ἀπὸἰσχυροὺς κοσμικοὺς παράγοντες.
. Τὰ οἰκονομικὰ τῆς Ἐκκλησίας δὲν ἔχουν συζητηθεῖ ὅλα τὰ χρόνια ποὺ εἶναι Ἀρχιεπίσκοποςὁ κ. Ἱερώνυμος. Μετὰ τὸ φιάσκο τοῦ Σχιστοῦ, ποὺ τὰ ἐγκαίνια ἔγιναν πομπωδῶς, ἀλλὰ στὴσυνέχεια τὸ ἔργο ἀκυρώθηκε χωρὶς ἐξηγήσεις γιὰ τὰ ἀρχικὰ πανηγύρια καὶ γιὰ τὸ ἄδοξο τέλος του. Πρὸ καιροῦ γράφτηκε στὸν Τύπο ὅτι ὑπῆρξε κατ’ ἀρχὴν συμφωνία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου μὲ τὸν Δήμαρχο Βουλιαγμένης γιὰ τὶς ἐκεῖ ἐκκλησιαστικὲς ἐκτάσεις, ποὺ εἶναι πολὺ μεγάλης ἀξίας. Δὲνἔγινε γνωστὸ ἂν ἦταν παρὼν καὶ ὁ Μητροπολίτης τῆς περιοχῆς, ὁ ὁποῖος ὑπῆρξε γενικὸς διευθυντὴς τῶν οἰκονομικῶν ὑπηρεσιῶν τῆς Ἐκκλησίας καὶ συνεργάτης τοῦ Ἀρχιεπισκόπου. Τὸθέμα ἐλέχθη ὅτι θὰ τὸ φέρει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος στὴν Ἱεραρχία.
Τέλος. Ὁ Νόμος γιὰ τὰ ἐκκλησιαστικὰ δικαστήρια ἰσχύει ἀπὸ τὸ 1933 καὶ μὲ αὐτὸν οἱΜητροπολίτες ἔχουν ὑπὸ τὴν ἀπόλυτη ἐξουσία τοὺς ἱερεῖς τους. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος ἐπιχείρησε νὰ τὸν ἐκσυγχρονίσει, ἀλλὰ βρῆκε τὴν ἰσχυρότατη ἀντίδραση τοῦ σημερινοῦ Ἀρχιεπισκόπου καὶ τοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, μὲ συνέπεια νὰ μὴν προχωρήσει… Ἔκτοτε σιωπή.
Ἐπίλογος
. Τὸν Ὀκτώβριο τοῦ 2009 καὶ μετὰ τὴν Ἱεραρχία ἔγραψα στὸ σημειωματάριό μου: «Δὲν γράφω τακτικότερα γιατί μιθριδατίζω. Ἄρχισα νὰ προσαρμόζομαι στὸ περιβάλλον…. Πάλι ἀπογοήτευση ἀπὸτὴν Ἱεραρχία. Τίποτε τὸ οὐσιαστικό. Λόγια, προτάσεις, ἐπιτροπὲς γιὰ Συνοδικὰ Δικαστήρια, γιὰΣυνοδικὸ Σύστημα γιὰ ὅλα… Ἐκκλησιαστικὴ περιουσία: Εἰσηγήσεις χωρὶς συζήτηση. Ἐκλογὲς δύο Μητροπολιτῶν καὶ ἕξι Ἐπισκόπων μὲ τὸ σύστημα ἐκλογῆς ποὺ ἔχει καταδικάσει ὁ κ. Ἱερώνυμος…».Ἀναπολώντας τὸ 2009 ἐπισημαίνω ὅτι οἱ ἀπὸ τότε προτάσεις δὲν εἶχαν ποτὲ κάποια ἀπάντηση ἢὑλοποίηση καὶ οἱ Ἐπιτροπὲς οὐδὲν ἔργο ἀνακοίνωσαν. Ἀπὸ τότε οἱ ἐκλογὲς Μητροπολιτῶν διεξάγονται πάντα μὲ τὸ ἴδιο σύστημα καὶ ἐπληθύνθησαν οἱ ἐκλογὲς Βοηθῶν Ἐπισκόπων, τόσο ὥστε πλέον νὰ δημιουργεῖται ντὲ φάκτο μία νέα κατηγορία κληρικῶν καὶ πολλοὶ Ἀρχιμανδρίτες νὰ βλέπουν ὡς λύση γιὰ νὰ φορέσουν μίτρα νὰ καταστοῦν Βοηθοὶ Ἐπίσκοποι μὲ τὸν μισθὸ τοῦ Ἀρχιμανδρίτου…
. Καλοὶ καὶ ἱκανοὶ Μητροπολίτες γνωρίζουν ἄριστα τὴν ἐκκλησιαστικὴ κατάσταση, ἀλλὰ δὲν μιλᾶνε στὴν Ἱεραρχία καὶ γενικά. Στὸν χῶρο τῆς Μητρόπολής τους κάνουν ἔργο, ἀλλὰ σὲπεριορισμένο χῶρο. Μὲ τὴν ἀφωνία τους ὅμως γιὰ τὰ μείζονα ζητήματα τῆς Ἐκκλησίας διαφωνοῦν πρῶτος ὁ Κύριος καὶ μετὰ οἱ μιμητές Του Ἀπόστολοι, οἱ Πατέρες, οἱ Ὁμολογητές, οἱ Μάρτυρες. Διαφωνεῖ μαζί τους καὶ ὁ συμπατριώτης μας Πλούταρχος. Στὸ ἔργο του «Εἰ καλῶς εἴρηται τὸ λάθε βιώσας» διαφωνεῖ μὲ τὸν Ἐπίκουρο ποὺ συνιστοῦσε ὁ ἄνθρωπος νὰ περνᾶ ἀπαρατήρητος, γιὰ νὰεἶναι ἐλεύθερος, χωρὶς εὐθύνες καὶ χωρὶς ἔλεγχο καὶ νὰ ζεῖ μόνο γιὰ τὶς ἀπολαύσεις τῆς χοϊκῆς ζωῆς.Ὁ Πλούταρχος τοῦ ἀπαντᾶ ὅτι εἶναι ὡς νὰ συμβουλεύει τὸν Λυκοῦργο νὰ μὴν ὁρίζει Νόμους, τὸν Πυθαγόρα νὰ μὴν διδάσκει, τὸν Θρασύβουλο νὰ μὴν πολεμᾶ γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς Δημοκρατίας, τὸν Σωκράτη νὰ μὴν κάνει διαλεκτικὲς συζητήσεις. Γιὰ τὸν Ἐπαμεινώνδα γράφει ὁἘπίκουρος ὅτι ἕως τὰ σαράντα του χρόνια ἔμεινε ἀνώνυμος καὶ ἄπραγος καὶ δὲν ὠφέλησε σὲ τίποτε τοὺς Θηβαίους. Ὕστερα ὅμως, ποὺ τὸν ἐμπιστεύτηκαν καὶ τοῦ ἀνέθεσαν ἀξιώματα, «ἔσωσε τὴν πόλη ἀπὸ τὴν καταστροφὴ καὶ ἐλευθέρωσε τὴν ὑπόδουλη Ἑλλάδα, δείχνοντας μέσα στὸ φῶς τῆς δόξης τὴνἀρετὴ του ἐν δράσει στὴν κατάλληλη στιγμή».
. Ἡ κατάσταση στὴν Πατρίδα μας δὲν εἶναι εὐχάριστη, ὅμως οἱ Χριστιανοὶ δὲν καταλαμβάνονται ἀπὸ ἀπελπισία, ἀλλὰ πιστεύουν καὶ ἔχουν ἐλπίδα στὸν Θεό. Εἶναι χαρακτηριστικὸς ὁ λόγος, πὼς μετὰ τὰ ὅσα ἀρνητικὰ ἔχει περάσει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ἔξωθεν καὶ ἔσωθεν, τὸ ὅτι ἐξακολουθεῖ νὰ ὑπάρχει εἶναι ἀπόδειξη πὼς εἶναι μαζί Της ὁ Θεός.-
Αὐτὴ ἡ καταχώριση ἀναργήθηκε στὶς 14 Ὀκτώβριος 2024, 11:54 μ.μ. καὶ ἀρχειοθετήθηκε ὡς ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ. Μπορεῖτε νὰ παρακολουθήσετε τὶς ἀπαντήσεις μέσῳ τοῦ RSS 2.0.
Μπορεῖτε νὰ ἀφήσετε μιὰν ἀπάντηση ἢ μιὰ εἰδοποίηση σύνδεσης ἀπ’ τὸν δικό σας ἱστοχῶρο.
Το πρωτότυπο άρθρο ανήκει στο Χριστιανικὴ Βιβλιογραφία .


