Νέες τοιχογραφίες ήρθαν στο φως σε εκκλησίες στην Αλβανία κατά τη διάρκεια των εργασιών συντήρησης των μνημείων και μέσω αυτών αποκαλύπτεται η θρησκευτική ιστορία της χώρας.
Οι ειδικοί στην αποκατάσταση λένε ότι οι ανακαλύψεις είναι σημαντικές για τις διαφορετικές ιστορικές περιόδους της Αλβανίας και αποτελούν συγχρόνως σημείο αναφοράς για την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού.
Πολλοί ναοί στην Αλβανία διατηρούν ακόμη τα μεγάλα ίχνη της ζημιάς που υπέστησαν κατά τη διάρκεια του κομμουνιστικού καθεστώτος και χρειάζονται παρέμβαση για να σωθούν από την καταστροφή.

Στην «Εκκλησία του Αγίου Αντωνίου» στο ακρωτήριο Ρόδον, η αποκατάσταση κάποιων τοιχογραφιών έφερε πρόσφατα νέα δεδομένα. Πορτρέτα και μορφές αγίων ήρθαν στο φως μετά την αφαίρεση γύψου και ασβέστη κατά τη διάρκεια συντήρησης έργων τέχνης.
Αυτές οι συντηρήσεις ακολούθησαν την αποκατάσταση που έγινε στην εκκλησία μετά τις καταστροφές του σεισμού του 2019.

«Το θραύσμα που ανακαλύφθηκε στην αψίδα της Εκκλησίας παρουσιάζει μια σκηνή όπου εμφανίζεται ο θρόνος του Χριστού και η μορφή του Ιωάννη του Προδρόμου», λέει ο ειδικός του Εθνικού Ινστιτούτου Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Γέντιαν Βοκοπόλα.
«Στον ναό του ακρωτηρίου Ρόδων, ανακαλύφθηκαν αρκετά θραύσματα τοιχογραφίας, προσωπογραφίες, τμήματα από τη «Σκηνή της Δέησης» στην αψίδα, αλλά και άλλα θραύσματα με φυτικά μοτίβα και άλλους συμβολισμούς, όπως ο «Κόμβος του Σολομώντα» που έχουν εντοπιστεί ή κάποιοι πίνακες ορθόδοξων σταυρών», λέει.
Ο δικέφαλος αετός- βυζαντινό σύμβολο του Καστριώτη

Στην εκκλησία αυτή, πριν από λίγα χρόνια, ανακαλύφθηκε τοιχογραφία που απεικονίζει τον δικέφαλο αετό, που είναι και το σύμβολο της σημαίας του Γεωργίου Καστριώτη – του Αλεξάνδρου Μπέη ή Σκεντέρμπεη.
Ο Βοκοπόλα λέει ότι φέτος έχει εντοπιστεί πιο ξεκάθαρα όλος αυτός ο χώρος τοιχογραφίας.
«Ο αετός, που έχει τις ρίζες του στο Βυζάντιο, ήταν η σημαία του Καστριώτη – Σκεντέρ Μπέη. Ο πίνακας έχει εραλδικό χαρακτήρα, είναι το έμβλημά τους, ζωγραφισμένο στα πλαϊνά της αψίδας. Κατά τον 15ο αιώνα η εκκλησία ξαναχτίστηκε από τον Καστριώτη και φυσικά ανακαινίστηκε. Οι εργασίες σε αυτό το τμήμα συνίστατο στη συνέχιση του καθαρισμού με την ταύτιση αυτών των μορφών: υπάρχει ένας αετός, ο αετός του Καστριώτη, μια μορφή ιππότη και μια ομάδα αποδημητικών πτηνών, τσικνιάδων ή ερωδιών», λέει.
πληροφορίες από echedoros.blog



