Τοῦ Λάμπρου Κ. Σκόντζου
Θεολόγου – Καθηγητοῦ Οἱ ὅσιες γυναῖκες συναγωνίστηκαν ἐπάξια τοὺς ὁσίους ἄνδρες σὲ πνευματικοὺς ἀγῶνες καὶ ἁγιότητα. Ἡ Ἐκκλησία μας ἔχει νὰ ἐπιδείξει μιὰ πλειάδα ὁσίων γυναικῶν, οἱ ὁποῖες λαμπρύνουν τὸ ἐκκλησιαστικὸ στερέωμα. Μιὰ ἀπὸ αὐτὲς ὑπῆρξε καὶ ἡ ἁγία Μεθοδία ἡ ἐν Κιμώλῳ.Καταγόταν ἀπὸ τὴ νῆσο ΚίμωλοΣὲ νεαρὴ ἡλικία, ὅπως ἦταν ἡ συνήθεια τῆς ἐποχῆς, ἀποφάσισαν οἱ γονεῖς της νὰ τὴν παντρέψουν μὲ ἕναν νέο ναυτικὸ ἀπὸ τὴ Χίο. Ἡ Εἰρήνη, ἂν καὶ εἶχε ἄλλα σχέδια γιὰ τῆς ζωή της, νὰ ἀκολουθήσει τὸν μοναχικὸ βίο, νὰ ἀφιερωθεῖ ὁλοκληρωτικὰ στὸ Θεό, ὑπάκουσε στοὺς γονεῖς της νὰ μὴν τοὺς λυπήσει.
Χωρὶς λοιπὸν τὴ θέλησή της, παντρεύτηκε τὸν νέο Χιώτη. Ὅμως ἡ εὐσέβεια τῆς Εἰρήνης δὲν ἔπαψε καὶ μετὰ τὸ γάμο της.Ὕστερα ἀπὸ λίγο καιρὸ συνέβη τὸ ἀπροσδόκητο. Τὸ πλοῖο ποὺ ἐργάζονταν ὁ σύζυγός της ναυάγησε στὰ παράλια τῆς Μ. Ἀσίας καὶ ἐκεῖνος κατέστη ἀγνοούμενος, ἀφοῦ δὲν ἐπέστρεψε ποτὲ στὸ σπίτι του. Προφανῶς εἶχε πνιγεῖ. Μάταια τὸν περίμενε γιὰ πολὺ καιρὸ ἡ Εἰρήνη. Ὅμως ἀφοῦ εἶδε ὅτι δὲν ἐμφανίζονταν, ἀποφάσισε νὰ ἱκανοποιήσει τὴν παιδικὴ ἐπιθυμία της νὰ ζήσει πλέον ὡς μοναχή. Πῆγε στὸν ἐπίσκοπο Σύρου Μεθόδιο καὶ τοῦ ζήτησε νὰ ντυθεῖ τὸ μοναχικὸ σχῆμα. Ἐκεῖνος δέχτηκε καὶ τὴν ἔκειρε μοναχὴ στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ὁδηγήτριας Κιμώλου, δίνοντάς της τὸ μοναχικὸ ὄνομα Μεθοδία.Γιὰ τὴ Μεθοδία ἀνοίχτηκε μπροστά της ἕνας νέος δρόμος πνευματικοῦ ἀγῶνα. Ἡ ψυχή της αἰσθάνονταν ἀπέραντη ἀγαλλίαση καὶ εὐχαριστοῦσε μέρα καὶ νύχτα τὸ Θεό, ποὺ τὴν ἀξίωσε νὰ νοιώσει τὶς μυστικὲς ἐμπειρίες τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς. Ἄρχισε νὰ μελετᾶ μὲ πάθος ἀσκητικὰ βιβλία, θέλοντας νὰ ἐφαρμόσει ἡ ἴδια τὰ παραγγέλματα τῶν ἁγίων ἀσκητῶν τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἄρχισε μὲ ἀκρίβεια τὴν ἐφαρμογή τους. ἀδιάλειπτη προσευχή, νηστεία, ἀγρυπνία καὶ θεωρία. Ἀκολουθοῦσε τὸν ἀγῶνα ἀποκοπῆς τῶν παθῶν καὶ τῆς νεκρώσεως τοῦ παλιοῦ ἑαυτοῦ της. Ἐνωρὶς φάνηκαν τὰ σημάδια της ἁγιότητά της.Θεώρησε καλὸ καὶ ὠφέλιμο νὰ ζεῖ σὲ ἀπομόνωση, ὥστε νὰ μὴν ἀποκόβεται ἀπὸ τὴν προσευχὴ καὶ τὴ θεωρία τοῦ Θεοῦ. Κλείστηκε σὲ ἕνα μικρὸ κελὶ στὴ θέση «Στιάδι», μέσα στὸ Κάστρο της Κιμώλου, κοντὰ στὸν Ἱερὸ Ναὸ τῆς Γεννήσεως τοῦ Σωτῆρος. Ἐκεῖ ζοῦσε μὲ ἀδιάλειπτη προσευχὴ καὶ οὐράνιες ἀναβάσεις.Ἔβγαινε σπάνια ἀπὸ τὸ κελί της καὶ μόνο σὲ ἐπείγουσα ἀνάγκη, ἰδιαίτερα νὰ προσφέρει τὴ βοήθειά της σὲ ἀνθρώπους ποὺ τὴν εἶχαν ἀνάγκη. Ἄλλωστε ἔτρεφε ἀπέραντη ἀγάπη γιὰ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, ἰδιαίτερα γιὰ τοὺς ἐνδεεῖς, τοὺς ὁποίους ὠφελοῦσε ὅσο μποροῦσε.
Ἔγκλειστη ἡ Μεθοδία στὸ στενὸ κελὶ τῆς ζοῦσε ὡς ἐπίγειος ἄγγελος.Μιὰ ἀπὸ τὶς ἀρετές της ἦταν τὰ ἀστείρευτα δάκρυα γιὰ τὸν ἑαυτό της, τὸν ὁποῖο θεωροῦσε ἁμαρτωλὸ καὶ γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ κόσμου. Ἡ προσευχή της συνοδεύονταν πάντα ἀπὸ ποταμοὺς δακρύων καὶ γι’ αὐτὸ εἶχε ἀποτελεσματικότητα ἡ προσευχή της. Μιὰ ἄλλη εὐσεβὴς ἐνασχόλησή της στὸ κελὶ τῆς ἦταν ἡ ἀνάγνωση θεοφιλῶν συγγραμμάτων. Τὰ θεῖα λόγια τῆς Ἁγίας Γραφῆς καὶ τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας τὴν ἔθελγαν καὶ τὴν εὐχαριστοῦσαν ἀφάνταστα. Ἡ φήμη τῆς ἁγίας ἀσκήτριας εἶχε διαδοθεῖ σὲ ὅλο τὸ νησί, ἀλλὰ καὶ στὰ ἄλλα νησιὰ τοῦ Αἰγαίου. Πολλοὶ ἔτρεχαν στὸ μικρὸ κελί της, κυρίως γυναῖκες, γιὰ νὰ ἀκούσουν λόγια πνευματικὰ καὶ παρηγορητικά.Ἔτσι πολιτεύτηκε ἡ ἁγία μοναχή, ὠφελῶντας τὸν ἑαυτό της καὶ τοὺς ἄλλους. Ὁ Κύριος τὴν κάλεσε κοντά Του τὴν Κυριακὴ 5 Ὀκτωβρίου τοῦ ἔτους 1908 σὲ ἡλικία μόλις 43 ἐτῶν. Τὴν ἑπομένη τῆς κοιμήσεώς της παρατηρήθηκε ἡ εὐκαμψία τῶν μελῶν τοῦ λειψάνου της, ὡς τεκμήριο τῆς ἁγιότητάς της.Ἦχος α’. Τῆς ἐρήμου πολίτηςΤῆς Κιμώλου τὸν γόνον, ἀρετῶν τὸ κειμήλιον, καὶ τῶν ἀπ’ αἰῶνος Ὁσίων, ἀληθῶς την ὀμόσκηνον, τιμήσωμεν ἐν ὕμνοις οἱ πιστοί, Ὁσίαν Μεθοδίαν τὴν σεπτήν, τὰς τοῦ βίου αὐτῆς πράξεις θεοφιλεῖς, μιμούμενοι κραυγόζοντες· δόξα τῷ δεδωκότι σοὶ ἰσχύν, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ σὺν Ἁγίων τοῖς χοροῖς, σέ, Μῆτερ, ἀριθμήσαντι.Ἦχος δ’. Ἐπεφάνη σήμερονΠολιτείαν ἄμεμπτον διαδραμοῦσα, μυστικῶς ἐφαίδρυνας, τῶν ἀρετῶν σου τῷ φωτί, τήν νῆσον Κίμωλον ἅπασαν, ὤ Μεθοδία, Ὁσία θεόληπτε.5 Οκτωβρίου 2025 ἑορτάζουν: Ἁγία Χαριτίνη
Ὁσία Μεθοδία της Κιμώλου
Ἅγιος Ἐρμογένης ὁ Ἱερομάρτυρας ὁ Θαυματουργός
Ἁγία Μαμέλχθα
Ἀνάμνηση Ὀπτασίας Κοσμᾶ μοναχοῦ
Ὅσιος Εὐδόκιμος ὁ Βατοπεδινὸς ὁ νεοφανής
Ἅγιος Ἰωάννης ἐπίσκοπος Εὐχαΐτων «ὁ Μαυρόπους»
Σύναξη τῶν Ἱεραρχῶν τῆς Μόσχας
Ἅγιος Βαρλαὰμ τοῦ Σικὶζσκ ὁ ἐρημίτης.
Σύναξη τῶν ἐν Κύπρῳ Ἁγίων
Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου της Βουρλιώτισσας
Συντάκτης
Λιγότερο από 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά
Το πρωτότυπο άρθρο ανήκει στο Orthodoxy Rodos .

