Skip to content
Λιγότερο από 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Από την πτώση της γέφυρας Μοράντι στο ξεχαρβάλωμα του ΟΣΕ

  • Η “ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ” ΓΙΑ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ

Η εφημερίδα μας “έκλεινε” λίγες ώρες μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που έχει στοιχίσει τη ζωή σε πολλές δεκάδες νέους ανθρώπους που επέβαιναν στην αμαξοστοιχία, αριθμό που ήδη έχει φτάσει τους 56 με πολλούς ακόμη αγνοούμενους. Εκφράζουμε την βαθύτατη θλίψη μας και τα συλλυπητήρια στις οικογένειές τους.

Παραθέτουμε τα κείμενα που γράφτηκαν με βάση τα πρώτα στοιχεία, από τα οποία καθίσταται σαφές ότι η τραγωδία δεν είναι τυχαίο περιστατικό, αλλά αποτέλεσμα διαρκούς εγκλήματος με πολλούς συνενόχους: Της  τεχνοκρατικής γραφειοκρατίας των λογιστών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία παριστάνει τον εκσυγχρονιστή, ενώ με την πολιτική της λιτότητας που επιβάλλει στις κυβερνήσεις των κρατών-μελών επιδιώκει την απαξίωση και υποστελέχωση των κοινωφελών υποδομών τους. Τη χαριστική βολή δίνουν οι ιδιωτικοποιήσεις των υποδομών αυτών, τις οποίες η “ευρωπαϊκή” γραφειοκρατία επιβάλλει, με αποτέλεσμα η προτεραιότητα του κέρδους να συντελεί ακόμα πιο πολύ στην υποβάθμιση.  Αλλά και του ελληνικού πολιτικού συστήματος που ενώ άνοιξε το δρόμο στη νεοαποικιοκρατία των Μνημονίων, επιμένει να συνεχίζει το καταστρεπτικό του έργο συντηρώντας το  πελατειακό κράτος, “παράδεισο” των κερδοσκόπων, εισαγομένων και εγχωρίων.   

Μεγάλη Σαρακοστή. Καθαρή εβδομάδα. Ξημέρωμα Τρίτης. Εκ δύο παραλλήλων γραμμών, όπου τρέχει το τραίνο Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, προέκυψε σταυρός. Σταυρός πεσμένος στη γη, θρήνος και κοπετός. Η ταχύτητα έγινε φονιάς. Η σύγκρουση μετωπική, αναπάντεχη, σαν σύγκρουση με τη μοίρα. Προδιαγεγραμμένη μοίρα σε μια σχεδόν καταδικασμένη χώρα. Λαμαρίνες και ανθρώπινα κορμιά ένα, με τη φωτιά να φτάνει στους χίλιους βαθμούς. Κόλαση. Κι αν γινόταν λίγο πιο ‘κει, ελάχιστα λεπτά αργότερα, μέσα στο τούνελ, δεν θα γλύτωνε κανείς! Όχι, δεν θα κάνω σχόλιο πολιτικό. Αν και… Το ελληνικό δημόσιο, λέει, που δεν έπρεπε να έχει επιχειρήσεις, πούλησε τα τραίνα στο ιταλικό δημόσιο! Ή πώς αυτό που κάποτε λεγόταν αποικιοκρατία, σήμερα το βαφτίσανε (νεο) φιλελευθερισμό. Εν πάση περιπτώσει, δε θα πω τώρα γι’ αυτά. Θα πω για το θρήνο για το χαμό, νέων στην πλειοψηφία τους. Τόσα κορμιά στο πουργκατόριο που λέγεται σύγχρονη ζωή, που τρέχει και δεν φτάνει. Στη φτώχεια μας απάνω κι άλλη φτώχεια. Ακούω, εν τω μεταξύ, όσο κλείνουν οι σελίδες της εφημερίδας, στο ράδιο, στην τηλεόραση, την, ας πούμε, δημοσιογραφία, να θανατοδημοκοπούν. Ο θάνατος είναι πρώτης τάξεως μπίζνα. Αλλά, ο θάνατος δεν είναι το ανείπωτο όριο; Δεν είναι το μυστήριο του θανάτου ο θρήνος του Αδάμ, που τον ακούμε αυτές τις μέρες στις εκκλησιές; Αμετακίνητο όριο και ημέρα της Κρίσεως. Σαρακοστή. Πορεία για την Ανάσταση;

“Χριστιανική” 2.3.2023. Κεντρικό σχόλιο 12ης σελίδας

To φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα κοντά στα μεσάνυκτα της 28ης Φεβρουαρίου βρήκε την εφημερίδα στο κλείσιμο. Η Χ.Δ. και η «Χ» εκφράζουν την οδύνη τους και τα θερμά συλλυπητήρια στους συγγενείς των θυμάτων.
Είναι νωρίς για να υπάρξουν ολοκληρωμένα συμπεράσματα για τις ευθύνες.
Όμως, μετωπική σύγκρουση σε διπλή γραμμή δεν δικαιολογείται, αφού παλαιότερα δυστυχήματα αποδίδονταν στο γεγονός ότι η σιδηροδρομική γραμμή ήταν μονή.

Ακόμα και αν οι παραλείψεις στις υποδομές χρονολογούνται νωρίτερα από την ιδιωτικοποίηση και το διαχωρισμό της «ΤΡΕΝΟΣΕ», οι υπεύθυνοι
όφειλαν να διασφαλίσουν ότι εκτελούν δρομολόγια με ασφαλείς συνθήκες και να είχαν προβεί στις δέουσες ενέργειες.

“Χριστιανική” 2.3.2023. Μόνιμη στήλη “9 Μποφόρ”

Το δυστύχημα του ξεχαρβαλώματος του OΣΕ

Την ώρα που γράφονται οι γραμμές αυτές έχει μαθευτεί το τραγικό δυστύχημα στη Λάρισα με τις αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν. Το συμβάν έλαβε χώρα λίγο πριν τις 12 τα μεσάνυχτα της 1 ης Μαρτίου, με σύγκρουση από τη μία μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας και από την άλλη μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας, με εκατοντάδες επιβάτες. Επρόκειτο συγκεκριμένα για την αμαξοστοιχία IC 62 της «Hellenic Train», με το γνωστό δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 350 επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας αυτή τη στιγμή είναι που κυρίως βρίσκονται οι 29 νεκροί και 85 τραυματίες. Πληροφορίες που κυκλοφορούν μιλάνε για προβλήματα στη λειτουργία βασικών υποδομών για την δρομολόγηση των αμαξοστοιχιών: δηλαδή συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.
Δεν χρειάζεται να πούμε ότι η διαδικασία (εκ)πώλησης του ΟΣΕ υπήρξε μακρά και βασανιστική. Ο κ. Χατζηδάκης–αυτός που θα απελευθέρωνε την αγορά ενέργειας, για να…πέσουν οι τιμές- είχε παλαιότερα δηλώσει ανοήτως: «θα δίναμε τον ΟΣΕ ακόμη και για ένα ευρώ». Έτσι, σταδιακά, δρομολογήθηκε μία διαδικασία υποβάθμισης και απαξίωσης μιας σημαντικότατης δημόσιας εταιρείας, η οποία πωλήθηκε σε Ιταλούς επενδυτές τελικά κατά τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Στα χρόνια εκείνα ο ΟΣΕ πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ ως επί το πλείστον, παρ’ ότι υπήρξαν ορισμένες βασικές υποδομές που παρέμειναν κρατικές, οι οποίες ωστόσο αργότερα ξεπουλήθηκαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη (2020).
Όταν πέρσι, επειδή λόγω… κανονικότερου χειμώνα είχε χιονίσει με τα γνωστά παρεπόμενα για την Αττική Οδό, ο ακραιφνής νεοφιλελεύθερος κ. Τζήμερος είχε πει τα εξής: «θεωρώ ότι το οδικό δίκτυο πρέπει να είναι 100% κρατικό και χωρίς διόδια! Αυτό ακριβώς το μοντέλο ισχύει στη Γερμανία και σε άλλες προηγμένες… καπιταλιστικές χώρες του κόσμου: ή δεν πληρώνεις καθόλου ή πληρώνεις ένα ετήσιο τέλος χρήσης, για κάποιες μέρες, αν είσαι τουρίστας ή για όλον τον χρόνο, ως μόνιμος κάτοικος. Κάτι παραπάνω ξέρουν οι κουτόφραγκοι. Στην Ελβετία, για παράδειγμα, η βινιέτα του 2022 ισχύει από 1 Δεκεμβρίου 2021 μέχρι 31 Ιανουαρίου του 2023 και κοστίζει 40 ελβετικά φράγκα (38,8 ευρώ), πολύ λιγότερο από όσο κοστίζει στην Ελλάδα να πας από Αθήνα στην Ηγουμενίτσα, για μία και μόνη φορά». Και είναι γεγονός ότι η εθνική οδός στη χώρα μας μόνο εθνική δεν είναι, αν σκεφτούμε ότι χρειάζεσαι μισό σχεδόν μεταμνημονιακό μισθό –χωρίς να υπολογίσουμε τα καύσιμα- για να πας από τη Μακεδονία στην Πελοπόννησο ή τη Στερεά Ελλάδα.
Αντίστοιχα, όμως, ισχύουν και για τους σιδηροδρόμους.

Έχουμε ήδη σε παλαιότερο φύλλο μιλήσει για τη χαρακτηριστική αποτυχία της ιδιωτικοποίησης των περίφημων Βρετανικών Σιδηροδρόμων. Η ίδια η κυβέρνηση της Θάτσερ δεν τόλμησε να αγγίξει την εταιρεία (British Rail), για να έρθουν οι επίγονοι (Τζον Μέιτζορ) να το κάνουν. Ήταν τότε η εποχή που ήταν της μόδας να μιλάνε για τους ιδιώτες που θα «εξυγιάνουν» την κρατική ιδιοκτησία : η «βρυχώμενη» δεκαετία του ’90, όπως την περιέγραψε ο Τζόζεφ Στίγκλιτς στο ομώνυμο βιβλίο του. Η δεκαετία εκείνη πέρασε με τον κ. Σημίτη να εφαρμόζει ιδιωτικοποιήσεις και την «μόνη ρεαλιστική» πολιτική της μείωσης των μισθών (που, μην ξεχνάμε, καταπολεμά και τον… πληθωρισμό) Δυστυχώς, ωστόσο, η τύχη των βρετανικών σιδηροδρόμων ήταν οικτρή μετά την ιδιωτικοποίησή τους, εφόσον, οι τιμές πολλαπλασιάστηκαν και η ποιότητα των υπηρεσιών υποβαθμίστηκε ριζικά. Ιστοσελίδα χαρακτήρισε πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση του Μπόρις Τζόνσον: «το διαλυμένο δίκτυο σιδηροδρόμων της Βρετανίας πρόκειται να μεταφερθεί κάτω από κρατικό έλεγχο [λέει ο ίδιος]». Αναμφίβολα στις τραγωδίες παίζουν ρόλο και τα πρόσωπα και οι θεσμοί. Όταν όμως οι θεσμοί έχουν ξεχαρβαλωθεί λόγω ιδιωτικοποιήσεων, τότε μύρια κακά έπονται…

“Χριστιανική” 2.3.2023. Μόνιμη στήλη “Φιλαλήθειες”

Ἀπὸ τὴ γέφυρα Μοράντι στὰ Τέμπη

Στὴ στήλη τῆς 12ης σελίδας ἀναπτύσσονται λεπτομερῶς οἱ τραγικὲς συνέπειες τῆς ἀπαξίωσης τῶν ὑποδομῶν τῆς χώρας στοὺς σιδηροδρόμους. Μιὰ κατάσταση διάλυσης ποὺ εἶναι ἀπὸ καιρὸ γνωστή, τόσο ὡς πρὸς τὴν κατάσταση τῶν συρμῶν, ὅσο καὶ τῶν συστημάτων συντήρησης του σιδηροδρομικοῦ δικτύου.
• Προβλήματα ποὺ ἔχουν νὰ κάνουν μὲ ἑλληνικὲς παθογένειες, ἀλλὰ κυρίως μὲ τὴν πολιτικὴ ἰδιωτικοποίησης τῶν κοινωφελῶν ὑποδομῶν ποὺ ἐπιτάσσει τὸ νεοφιλελεύθερο οἰκονομικὸ δόγμα.
• Οἱ ἀνταγωνισμοὶ τῶν ἐργολάβων φαίνεται νὰ ἔχουν καθυστερήσει τὴν ἀξιοποίηση πολύτιμου ὑλικοῦ, πρὸς δόξα τοῦ πελατειακοῦ κράτους.
• Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ἡ ἰδιωτικοποίηση εὐνοεῖ τὴν κερδοφορία σὲ βάρος τῆς κοινῆς ὠφέλειας. Ὅσο ἐλαχιστοποιοῦνται οἱ δαπάνες συντήρησης, τόσο μεγιστοποιεῖται τὸ κέρδος τοῦ ἰδιώτη.
• Στὴν προκειμένη περίπτωση, στὸ ρόλο τοῦ «ἰδιώτη» εἶναι ἰταλικὴ κρατικὴ ἑταιρία, ποὺ πλειοδότησε στὸ διαγωνισμό τοῦ ΤΑΙΠΕΔ καὶ ἐξαγόρασε ἔναντι πινακίου φακῆς τὴν «ΤΡΕΝΟΣΕ», ἐπὶ κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
• «Ἐλάσσων συνεταῖρος» καὶ στὴ «νέου τύπου Κατοχή».
• Τὰ προβλήματα ἦταν γνωστά. Ἀκόμα καὶ ἐξώδικο εἶχε ἀποστείλει ἡ Πανελλήνια Ἕνωση Προσωπικοῦ Ἕλξης (ΠΕΠΕ), πρὸς κάθε ἁρμόδιο, ποὺ τὰ ἀπαριθμοῦσε.
• Οἱ βλάβες ἦταν συχνές, ἀκόμα καὶ λίγες ὧρες πρὶν τὸ πολύνεκρο δυστύχημα, ὅταν καλώδιο ἔπεσε σὲ ἀμαξοστοιχία.
• Ὅπως ἔχουμε ἐπισημάνει ἀπὸ τὴ στήλη αὐτὴ καὶ τὴν ἱστοσελίδα μας, τὸ ἴδιο ἀποτέλεσμα εἶχε καὶ ἡ ἰδιωτικοποίηση τῶν ἰταλικῶν αὐτοκινητοδρόμων μὲ τὴν πτώση τῆς γέφυρας Μοράντι στὴ Γένοβα τὸ 2018 λόγω πλημμελοῦς συντήρησης.
• Ἡ ἰταλικὴ κυβέρνηση γιὰ νὰ καθησυχάσει τὴν ὀργὴ τῆς κοινῆς γνώμης λόγω τοῦ πολύνεκρου δυστυχήματος, πίεσε τὴν ἰδιωτικὴ ἑταιρία συμφερόντων «Μπένετον» ποὺ ἔλεγχε τὴν ἑταιρία τῶν αὐτοκινητοδρόμων, νὰ πουλήσει τὸ μερίδιό της σὲ ἑταιρία ἐλεγχόμενη ἀπὸ τὸ ἰταλικὸ Δημόσιο.
• Ἡ δίκη δεκάδων κατηγορουμένων γιὰ ποινικὰ ἀδικήματα μὲ ἐπικεφαλής τὸν τότε διευθύνοντα σύμβουλο καὶ ὑψηλόβαθμα στελέχη εἶναι σὲ έξέλιξη.
• Ἀνάλογες πρέπει νὰ εἶναι οἱ ἐνέργειες καὶ στὴν Ἑλλάδα, προκειμένου οἱ σιδηρόδρομοι νὰ περάσουν ξανὰ στὸν ἔλεγχο τοῦ ἑλληνικοῦ
Δημοσίου. Ἀφοῦ παρακρατηθοῦν ἀπὸ τοὺς ἰδιῶτες οἱ ἀποζημιώσεις ποὺ ἀναλογοῦν, στὶς ζημιογόνες πράξεις καὶ παραλείψεις ποὺ θὰ προκύψουν.
• Καὶ στὸ τραγικὸ δυστύχημα τῶν Τεμπῶν, οἱ παραλείψεις εἶναι τόσο μεγάλες καὶ προκλητικές, ποὺ δὲν εἶναι δυνατὸν οἱ εὐθύνες νὰ περιορίζονται στὸ σταθμάρχη, ὁ ὁποῖος ἔχει ἤδη συλληφθεῖ.

  “Χριστιανική” 2.3.2023. Μόνιμη στήλη “Τὰ τοῦ Καίσαρος”

The post Από την πτώση της γέφυρας Μοράντι στο ξεχαρβάλωμα του ΟΣΕ appeared first on χριστιανική.

Το πρωτότυπο άρθρο https://xristianiki.gr/%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CF%84%CF%8E%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B3%CE%AD%CF%86%CF%85%CF%81%CE%B1%CF%82-%CE%BC%CE%BF%CF%81%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BE/ ανήκει στο χριστιανική .